نشست مجازی «بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان» برگزار شد.

۱۸ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۷ کد : ۱۰۶۰ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۹۰۷
نشست مجازی «بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان» برگزار شد.

به همت دفتر مطالعات معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی نشست مجازی «بحران کرونا و سبک زندگی ایرانیان» برگزار شد، دکتر عبدالعظیم کریمی استاد دانشگاه تهران و دکتر سیدعلیرضا مرتضوی روانشناس، به بیان نقطه نظرات خود پیرامون موضوع نشست پرداختند.

در این نشست دو ساعت مجازی که با حضور معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور برگزار شد، دکتر کریمی پیرامون تغییرات سبک زندگی ایرانیان در اثر بحران کرونا صحبت کرده، عبارت "شاکله" که عبارتی قرآنی است را جایگزین عبارت سبک زندگی دانسته و گفت: "کرونا به همه بشریت نشان داد که باید به خویشتن خویش باز گردند و پیش از تغییر در رفتار و اعمال و ... نگرش خود را به هستی تغییر دهند."
مؤلف کتب حوزه روان‌شاسی و تعلیم و تربیت افزود: "باید به این پارادوکس پرداخت و این سوال مهم را پاسخ داد که آیا این ویروس کرونا است که زندگی بشری را خراب می‌کند و یا این خود انسان است که چون ویروسی خطرناک روز به روز بیشتر از قبل به ویرانی محیط زیست جامعه و روابط بشری می‌پردازد!"

وی در همین این راستا خاطرنشان کرد که به راستی باید پرسید آیا کرونا در حال ضربه‌زدن و نابودی بشریت است و یا آنکه او در حال خدمت به ما انسان‌هاست تا ما را از غفلتی عمیق بیرون آورده و به زندگی طبیعی، ذاتی و فطری خود بازگرداند!

کریمی اظهار امیدواری کرد که زندگی ما پس از گذار از دوران کرونا تبدیل به یک زندگی پویا، پرنشاط و مبتنی بر داشته‌های ذاتی و فطری انسانی گردد. این می‌تواند یکی از فرصت‌های عالی پیش روی بشر باشد. او با نگاهی مثبت به شرایط پیش آمده برای جهان، تمنای بازگشت به دوران قبل از کرونا را تمنایی نابجا خوانده و ایجاد یک زندگی فردی و اجتماعی مبتنی بر ذات فطری انسانی را هدیه کرونا به آینده بشر دانست.

در ادامه این نشست مجازی دکتر سید علیرضا مرتضوی، ضمن تأیید سخنان دکتر کریمی از بروز برخی اختلالات روانی در عده محدودی از ایرانیان در پی شیوع ویروس کووید ۱۹ خبر داد.‌ وی همچنین تأکید کرد که بسیاری از مردم نیز به دلیل داشتن روح و روان قوی و عدم وابستگی خویشتن به عوامل شادی بیرونی نه تنها از کرونا آسیبی اخذ نکردند بلکه در فرصت طلایی قرنطینه رجوع به خویشتن را مشق شبانه خویش قرار داده به ماهیت ذاتی خود یعنی ارتباط با خویشتن خویش و وابستگی به خداوند متعال اتصال پیدا کردند.

وی با اشاره به مکتب مثبت گرایی در دنیا و تطبیق آن با برخی آموزه‌های دینی و قرآنی، بر اهمیت رجوع به خویشتن و یافتن درمان همه دردهای خود در روح و روان خویش تأکید کرده و  این مهم را کلید غلبه افراد بر مشکلات دوران بحران کرونا دانست.

لازم به ذکر است این نشست به صورت زنده و همزمان از سایت رسمی جهاد دانشگاهی و سایت دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی پخش گردید.


نظر شما :