در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ ‌و هنرمطرح شد؛

ایجاد مراکز ارایه خدمات مشاوره به علاقه‌مندان فعالیت فرهنگی و هنری/ شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی براساس مسئله و نیاز

۲۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۹۱ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۵۵۱
مراسم انعقاد تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ ‌و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهندس امین عارف‌نیا، رئیس مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ‌ و هنر برگزار شد.
ایجاد مراکز ارایه خدمات مشاوره به علاقه‌مندان فعالیت فرهنگی و هنری/ شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی براساس مسئله و نیاز

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از خبرگزاری ایکنا، مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ‌ و هنر، با دکتر حضور عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و مهندس امین عارف‌نیا، رئیس مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ ‌و هنر، محمدحسین حسنی، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان، رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان و عادل تقوی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی جهاددانشگاهی، ۱۹ آبان ماه در سالن شهید تقوی سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور برگزار شد.

متناسب با نیاز جوانان تغییر سیاست می‌دهیم

در این جلسه دکتر علیزاده با اظهار امیدواری نسبت به اینکه تفاهم‌نامه حاضر منشأ خیر باشد، اظهار کرد: در ابتدای جلسه، لازم است برای تمامی افرادی که به‌واسطه بیماری کرونا از دنیا رفتند طلب مغفرت کنیم؛ همچنین برای بیماران این روزهای کرونایی نیز ‌آرزوی شفای عاجل داریم. اگر بخواهیم سابقه جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد تأسیس این مرکز رنگ‌ و بوی فرهنگی داشته و در کنار فعالیت‌های پژوهشی، آموزشی و... حوزه فرهنگ پررنگ‌تر از باقی جریان‌ها بوده است. اعتقاد داریم اتفاقاتی که در حوزه فناوری و پزشکی روی می‌‌دهد به روحیه خودباوری و فرهنگ به خود‌کفایی می‌انجامد.

وی افزود: ویژگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی، صرف‌نظر از اینکه عمده این فعالیت‌ها براساس مسئله و نیاز شکل ‌گرفته، بعدها منجر به ساختاری شده که توانسته اقدامات خوبی را رقم زند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از مجموعه‌هایی است که از ابتدا کمک‌حال فعالیت های جهادی بوده و این همکاری اتفاقات خوبی را رقم زده است. برای مثال در حوزه کتاب در هفته کتاب، سال‌هاست در حال برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی هستیم. در حوزه مد و لباس و... نیز بسیاری از واحدهای جهاددانشگاهی در حوزه استان‌ها، ارتباطات خوبی با ادارات ارشاد استان‌ها دارند. در این راستا، بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی‌ این نهاد در حوزه استان‌ها، به‌واسطه این کمک‌ها شکل‌گرفته است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی ادامه داد: جهاددانشگاهی عضو شورای فرهنگ عمومی کشور است، شورایی که یکی از مهم‌ترین شوراهای تصمیم‌گیری در فرهنگ عمومی است و این نشان از  سابقه فرهنگی مؤثر جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی دارد، اما در حوزه مطالعاتی و دیگر مجموعه‌ها به این نتیجه رسیدیم؛ بخش عمده‌ای از علاقه‌مندی جوانان، در کنار اتفاقاتی که در شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، در بخش‌های هنری است.

احساس ما این است نسل جدید (دهه هشتادی‌ها) که به آهستگی وارد دانشگاه می‌شود، مطالباتش متفاوت با دهه قبل و دهه قبل‌تر است. نسل جدید، سیاست‌گریز، خشونت‌گریز و آرمان‌گراست که نگاهشان به خیلی از فعالیت‌ها با نگاه‌های دهه شصت و هفتاد فرق می‌کند.

 دکتر علیزاده تأکید کرد: امروزه دانشجویان تمایل دارند در برنامه‌هایی شرکت کنند که آورده‌ای برایشان داشته باشند. حتی در مسائل معنوی نیز فعالیت‌های اجتماعی داوطلبانه، با بسیاری از برنامه‌های دینی که در دوره‌های قبل وجود داشت، جایگزین شده است. این‌ها نشان می‌دهد مجموعه‌ای می‌تواند در این حوزه موفق باشد که بتواند متناسب با نیاز جوانان، سیاست‌هایش را تضمین کند، زیرا اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، فعالیت‌های فرهنگی به دست نهادهای غیر‌رسمی خواهد افتاد.

 وی در ادامه ابراز کرد: از ابتدای سال به ‌واسطه شیوع کرونا، ملاحظاتی در فعالیت‌ها انجام و بخشی از فعالیت‌ها را کمتر یا حذف کرده‌ایم. این امر به ‌واسطه فضایی به وجود آمد که تعطیلی دانشگاه‌‌ها بخشی از آن را شامل می‌شود. نکته بعد اینکه به لحاظ ساختاری، بررسی‌‌هایی در ساختارهایمان انجام دادیم تا برخی از آنها را تجمیع کنیم و بتوانیم از ظرفیت‌های جدید مجازی نیز بهره مند شویم. همچنین معتقدیم حتی اگر کرونا رخت بربندد فضایی که به‌صورت مجازی ایجاد شده، دیگر کنار گذاشته نمی‌شود.

دکتر علیزاده با تأکید بر اینکه  بعد از کرونا هر مجموعه‌ای که بخواهد در کشور کاری انجام دهد باید فعالیتش را دو دسته کند، تصریح کرد: باید توجه داشت روال اینگونه نخواهد بود که بگویم جشنواره کتاب سال را که در دوران کرونا مجازی برگزار می‌کردیم بعد از گذران از این بیماری نیز به‌صورت مجازی برگزار خواهیم کرد، زیرا اینکه یک فعالیت را به فضای مجازی ببریم، ممکن است پاسخگو نباشد، بنابراین فعالیت‌هایی جدید برای فضای مجازی تعریف کردیم.

وی تأکید کرد: مجموعه‌هایی که اکنون در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند به دلیل رسالت ذاتی خود می‌توانند کمک‌حال دیگر بخش‌ها باشند. به همین منظور معاونت فرهنگی در جهاددانشگاهی، یکی از اولین مجموعه‌های شکل‌ گرفته بود و باعث راه‌اندازی بسیاری از مراکز نظیر ایسنا،‌ ایکنا، ایسپا و... شد. ویژگی فعالیت‌های جهاددانشگاهی، این است که ساختارش از دل نیاز و رویدادها به وجود آمده است. در همین راستا امیدواریم این تفاهم‌نامه با کمک مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ‌ و هنر بتواند منشأ اثر در رابطه با اهداف فرهنگی باشد، پس ضروری است از آقای عارف‌نیا برای فراهم کردن چنین ظرفیتی تشکر ‌کنم.

تحول عمیق فرهنگی در سایه فعالیت‌های جهادی ممکن می‌شود


در ادامه این جلسه، مهندس عارف‌نیا با ابراز خرسندی از حضور در جمع جهادگران دانشگاهی، به‌ویژه حوزه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی را از دوران دانشجویی به‌عنوان نهادی علمی و فرهنگی  می‌شناسیم. وجه قالب فعالیت‌های جهاد علمی و فرهنگی و در این زمینه موفق و تأثیرگذار بوده است. حضور دکتر علیزاده در جایگاه معاونت فرهنگی، قطعاً منشأ آثار و برکات خاص خواهد بود. او شخصیتی ‌انگیزه‌مند و دغدغه‌مند است و در هر جایگاهی که فعالیت کرده است منشأ تحول بوده‌ است. باور دارم در حوزه فرهنگ ‌و‌ هنر جهاددانشگاهی شاهد تحولات عمیقی خواهیم بود، هرچند کرونا فعالیت در این حوزه را کمی با اختلال مواجه کرده است.

وی ادامه داد: همان‌گونه که از اسم مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ و هنر هویداست تمرکز ما، کمک به فعالیت‌های فرهنگی و هنری است. در دوره جدید هم مأموریت تازه‌ای که برای مؤسسه تعریف ‌شده، کمک به توسعه فعالیت فرهنگی و هنری بوده است. این در کنار توسعه کالبدی در شرایط جدید و مشخصاً در پرتو تحولاتی که در حوزه فن‌آوری اتفاق افتاده به سمت توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خلاق و نوآورانه پیش خواهد رفت. در این رابطه برنامه‌های گسترده‌ای داریم که امیدوارم به مشارکت جهادگران، جهاددانشگاهی بتوانیم اقدامات مفیدی را انجام دهیم.

رئیس مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ ‌و‌ هنر افزود: به نظر می‌رسد بتوانیم در ایجاد مراکز ارائه خدمات مشاوره به علاقه‌مندان، در فعالیت فرهنگی و هنری سرمایه‌گذاری کنیم. با استفاده از ظرفیت‌های علمی جهاددانشگاهی، می‌توانیم کارهای مشترکی در سطح استان‌ها تعریف ‌کنیم. وزارت ارشاد در سال‌های اخیر، ایجاد گذرهای فرهنگ‌ و هنر را با همکاری شهرداری‌های شهرهای مختلف در دستور کار قرار داده است. این گذرها شکل‌ گرفته و ایجاد آنها در شهرهای دیگر هم در دستور کار است. همچنین ایجاد زمینه برای مشارکت جوانان دانشجوی علاقه‌مند به فعالیت فرهنگی ‌و ‌هنری از کارهایی است که حتماً باید روی آن تمرکز کنیم تا با همفکری هم بتوانیم اقدامات مؤثری را انجام دهیم.

مهندس عارف‌نیا در ادامه یادآور شد: در مجتمع فرهنگی و هنری، تصورمان این است که بتوانیم مراکز نوآوری و مراکز خلاق را ایجاد کنیم. استارتاپ‌ها در این حوزه‌ها قادرند کارهای خلاق در حوزه فرهنگی و هنری انجام دهند. صنایع ‌دستی، مد و لباس، هنرهای تصویری، دیجیتال و... هم  دیگر فضاهایی است که توانسته‌ایم از فضاهایشان بهره ببریم.

وی در انتها تأکید کرد: در حوزه گردشگری قادریم با جهاددانشگاهی همکاری سازنده داشته باشیم. همچنین در حوزه فعالیت‌های علمی و دانشگاهی هم این اتفاق قابل ‌دستیابی است. در انتها تأکید دارم این تفاهم‌نامه انگیزه ما را برای همکاری‌های بیش از پیش بیشتر می‌کند.
 
اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان است 

گفتنی است که دکتر علیزاده در بخش دیگر از این مراسم اظهار کرد: جهاددانشگاهی تنها نهادی است که دو خبرگزاری زیر سایه آن تنفس می‌کنند. ایسنا سال گذشته ۲۰ ساله شد و ایکنا هم در آستانه ۲۰ سالگی است. مجموعه افکارسنجی ایسپای جهاد هم یکی از مراکز معتبر نظر‌سنجی است. یکی از تفاوت‌های ما با دیگر سازمان‌ها این است که به‌واسطه وسایلی که در اختیار داریم، خیلی زودتر به نبض جامعه در حوزه فرهنگ‌ و ‌هنر می‌رسیم، بنابراین خیلی زود قادریم سیاست‌هایمان را مطابق با جامعه تغییر دهیم. حال این اتفاقات می‌تواند در قالب رفتارهایی باشد که ایسپا به‌صورت خویش‌فرمایی انجام می‌دهد یا کارهایی که به شیوه کارفرمایی انجام می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی اضافه کرد: جدا از رفتار خویش‌فرما یا کارفرما، احساسمان این است که خبرگزاری ایکنا و ایسنا به مدد سرویس‌های فرهنگی ‌و‌ هنری، قادرند در راستای سیاست‌هایی که مجموعه شما دارد، یاری‌رسان فعالیت‌های بهتر فرهنگی باشند.

وی ادامه داد: در برهه‌ای، تمام تلاش معاونت فرهنگی این بود که در دانشگاه مستقر باشد، ولی در توسعه فعالیت‌های دانشجویی، مخصوصاً تغییراتی که قطعاً بعد از بیماری کرونا اجتناب‌ناپذیر است، آهسته پایگاه‌هایی هم در خارج از دانشگاه ایجاد خواهیم کرد. این تفاهم‌نامه می‌تواند به ستاد و واحدهای استانی کمک کند تا از فضاهای موجود برای اهداف مشترک فرهنگی استفاده کنیم. تجربه مؤید آن است که معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با هر مجموعه‌ای که همکاری کرده، توانسته است فعالیتی آبرومند و فارغ از حاشیه انجام دهد.

دکترعلیزاده با بیان اینکه در عرصه دانشجویی تقریباً قشر خاکستری دانشجوها یعنی قشری که دنبال فعالیت سیاسی تند یا فعالیت مذهبی نیست، معمولاً به جهاددانشگاهی مراجعه می‌کند، اذعان کرد: این امر باعث شده که در بحث نیروی انسانی، مثل خیلی مجموعه‌های دیگر،  چیزی تحت عنوان فرآیند جذب نداشته باشیم. در حوزه مسائل استارت‌آپی هم، یکی از پارک‌های فرهنگی را در دانشگاه علم و فرهنگ داریم.

وی با تأکید بر اینکه در سازمان  قرآنی دانشگاهیان کشور، مرکز رشد هنرهای قرآنی مشغول فعالیت است، تصریح کرد: با رویکرد هنرهای قرآنی دو فعالیت مشترک در حوزه طراحی لباس اسلامی و زیورآلات مرتبط با فرهنگ اسلامی داریم. یک مرکز رشد نیز در زنجان فعال است که یکی از مراکز مهم جهاددانشگاهی است.

دکترعلیزاده یادآور شد: در فعالیت‌های آماری که انجام دادیم، دریافتیم اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان است و این دلیل رضایت آنان از فعالیت‌های معاونت فرهنگی است، زیرا احساس می‌کنند در دل این فعالیت می‌توانند با بعضی اصحاب حرفه‌ها و صنایع آشنا شوند. اکنون نیز برای بخشی از ظرفیت‌های مؤسسه توسعه کمک به فرهنگ ‌و ‌هنر، قادریم از ظرفیت‌های جهادی برای سرمایه‌گذاری‌های لازم، پیش‌زمینه فراهم کنیم.

 معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در پایان تصریح کرد: متأسفانه موضوع میراث‌سنجی و نظر‌سنجی در کشور ما مغفول مانده است و خیلی از تصمیمات کلان در حوزه‌های مختلف انجام نمی‌شود یا کاملاً خلاف نظرسنجی‌ها انجام‌ شده است. نمونه‌های مختلفی هم در این رابطه داریم. کشوری که هزینه‌های فرهنگش در حوزه فرهنگ محدود است، قاعدتاً باید از اندک سرمایه‌اش بهترین استفاده را ببرد. در این رابطه تجربه کشورهای توسعه‌یافته نشان داده، نظرسنجی‌‌ها در تصمیم‌گیری‌هایشان بسیار مفید بوده است. ما نیز در سنجش دین‌داری، مصرف محصولات فرهنگی، فرهنگ سیاسی مردم، تغییر ذائقه جوانان و سبک زندگی دانشجویان کارهای خوبی کرده‌ایم که امید است در سایه این تفاهم‌های فرهنگی زمینه‌‎های گسترش فعالیت‌های فرهنگی سودمند و الگوسازی فرهنگی برای جوانان ایرانی فراهم آید.


نظر شما :