معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در همایش بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت اعلام کرد:

تعیین بخش ویژه مکتب حاج قاسم در کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۵:۱۱ کد : ۲۰۰۲ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۵۸۱
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در همایش علمی ـ دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت، با تأکید بر ضرورت استفاده از جوانان در گفتمان‌سازی مکتب حاج قاسم اعلام کرد: بخش ویژه مکتب حاج قاسم در کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی قرار می‌گیرد.
تعیین بخش ویژه مکتب حاج قاسم در کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی به نقل از ایکنا، همایش علمی ـ دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای مقاومت؛ سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شنبه ۱۳ دی، مصادف با نخستین سالروز شهادت سردار دل‌ها به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدای این همایش، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی به عنوان رییس پنل طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سلیمانی، گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در طول سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به هویت و شخصیت‌های تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است. با شهادت سردار سلیمانی نیز شورای سیاست‌‌گذاری این همایش تشکیل و تصمیم گرفته شد رویدادی علمی ـ فرهنگی با رویکرد دانشجویی را برگزار کنیم.

وی درباره ویژگی‌های این همایش که آن را از سایر همایش‌ها متمایز می‌کند، گفت: علی‌رغم اینکه ما در جهاددانشگاهی به حوزه تبلیغ و ترویج توجه داریم و اقداماتی را در خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا از ابتدای شهادت سردار سلیمانی در حوزه‌های چند رسانه‌ای انجام داده‌ایم، اما سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اهتمام داشت این رویداد را با توجه به استمرار و تداومی که خواهد داشت با رویکرد دانشجویی تبیین کند و در آن ضمن توجه به کارهای علمی ـ پژوهشی که درباره سردار سلیمانی انجام گرفته، به موضوعات چند رسانه‌ای، ادبی و هنری نیز بپردازد.

دکتر علیزاده تصریح کرد: ما معتقدیم اگر بتوانیم در تولید آثار ادبی و هنری در مورد شخصیت‌هایی همچون سردار سلیمانی نسل جوان را دخیل کنیم نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه این است که ویژگی‌های فردی، اجتماعی و حوزه حرفه‌ای سردار سلیمانی را معرفی می‌کنیم. در این همایش با توجه به وصیت‌نامه ایشان کلید‌واژه‌هایی از تساهل و تسامح، حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، توجه به ولایت و ... استخراج و موضوعاتی تبیین شد که دانشجویان در این برنامه برخی از موضوعات را در قالب پنل ارایه می‌کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی حضور برخی از دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مند به این حوزه به ویژه در موضوع مقاومت اسلامی را از دیگر ویژگی‌های این همایش علمی برشمرد و گفت: برای گفتمان‌سازی از مکتب حاج قاسم باید از نسل جوان استفاده کرد و به تولید آثار فاخر پرداخت. همچنین قصد داریم در دیگر برنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی جهاد برگزار می‌کنیم مانند کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی، بخش ویژه‌ای را به سردار سلیمانی، مکتب حاج قاسم و گفتمان‌سازی اختصاص دهیم.

وی در پایان تصریح کرد: قشر دانشجو به خوبی می‌تواند این گفتمان را تبیین کند تا تاثیرات این گفتمان برای همیشه باقی باشد.

توأمانی امنیت نرم و سخت در عملکرد سردار سلیمانی 

در ادامه، غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به صورت مجازی در این همایش شرکت کرده بود، سخن خود را با قرائت آیه ۲۳ سوره «احزاب» که می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ از مؤمنان مردانی هستند که به آنچه با خدا بر آن پیمان بستند [و آن ثبات قدم و دفاع از حق تا نثار جان بود] صادقانه وفا کردند، برخی از آنان پیمانشان را به انجام رساندند [و به شرف شهادت نایل شدند] و برخی از آنان [شهادت را] انتظار می برند و هیچ تغییر و تبدیلی [در پیمانشان] نداده‌اند»، آغاز کرد و گفت: استمرار امنیت در گرو این است که ما چگونه از چنین سرمایه‌‌ای به ویژه در مجموعه‌های فرهنگی در جامعه استفاده کنیم.

وی از مجموعه جهاددانشگاهی که همواره نسبت به رسالت فرهنگی، علمی و پژوهشی کشور حساسیت داشته برای برگزاری این همایش تشکر کرد و گفت: یکی از مواردی که درباره سردار سلیمانی مطرح شده بحث امنیت است. طبیعتا همه می‌دانیم که امنیت امروزه به عنوان یک خیر عمومی و اجتماعی مطرح می‌شود که همه جوامع به آن نیاز دارند و نه تنها امروز بلکه وقتی به تاریخ هم مراجعه می‌کنیم امنیت همواره مد نظر خیرخواهان بوده است.

غفاری ادامه داد: در متون دینی نیز زمانی که خداوند می‌خواهد به بندگانش نعمتی که به خاطر آن به آنها منت می‌‌گذارد را نام ببرد از امنیت سخن می‌گوید. حضرت علی(ع) هم زمانی که می‌خواهند در خصوص نعمت بعثت صحبت کنند می‌گویند به یاد بیاورید که سرمه چشم شما اشک بود ولی زمانی که بعثت آغاز شد امنیت پیدا کردید و بین شما اخوت برقرار شد که از آن سودهای سرشاری بردید.

وی با اشاره به جایگاه امنیت در سطح جهانی و بحث‌های علمی مرتبط با آن، گفت: اکنون بحث امنیت در قالب امنیت نرم و سخت مطرح می‌شود. امنیت نرم ریشه در فرهنگ دارد و سردار سلیمانی اگرچه در نگاه اول به عنوان فردی نظامی مطرح هستند اما توأمان امنیت سخت و نرم را ترکیب و با نگاهی که به مسائل داشتند به هر دو توجه کرده‌‌اند.  

غفاری، به دست آوردن دل آحاد مردم جامعه، سعه صدر، قدرت عمل بالا و ... سردار سلیمانی را بخشی از امنیت‌آفرینی ایشان در جامعه برشمرد و گفت: قطعاً چنین رویدادی که با یک نگاه فراغ و علمی به این شخصیت برگزار می‌شود و تولیدات آن می‌تواند در جامعه علمی و فرهنگی تأثیرگذار باشد.


نظر شما :