در نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی عنوان شد: شهدای جهادی؛ بنیان گذاران دفاع دانش‌بنیان کشور

۲۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۱ کد : ۲۰۰۷ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۶۱۶
دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در پیامی به نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی اظهار کرد: ما در این نهاد شاهد بودیم که شهدای جهاد که جمعیت غالب آن‌ها دانشجو یا دانش آموخته دانشگاه‌ها بودند جهاد رو در رو با دشمن بعثی را انتخاب می کردند یا با درک نیاز پشتیبانی و مهندسی و تعمیر و ساخت ادوات جنگی آن هم در اوج تحریم تسلیحاتی، قدرت ایمان، ابتکار و دانش خود را به پای کار آوردند و جا دارد به حق آنان را بنیان گذاران دفاع دانش‌بنیان کشور بنامیم.
در نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی عنوان شد: شهدای جهادی؛ بنیان گذاران دفاع دانش‌بنیان کشور

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نخستین یادواره مجازی شهدای جهاددانشگاهی ۲۷ دی‌ماه از ساعت ۱۱ تا ۱۲ با حضور مهندس علیرضا زجاجی مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، دکتر علی منتظری رییس پژوهشکده علوم بهداشتی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکری نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید انقلاب اسلامی و به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، روابط عمومی جهاددانشگاهی و سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

 

هدف جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس به‌کارگیری توان علمی این نهاد در خدمت به لجستیک جنگ بود

در ابتدای این مراسم پس از روایت گری «آن ۲۲ نفر» پیام دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی به مناسبت روز شهدای جهاددانشگاهی توسط مهندس علیرضا زجاجی مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی قرائت شد.

در این پیام آمده است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین، اللهم صلی علی‌محمد و آله الطاهرین والسلام علی الشهداء والصدیقین

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا (احزاب، ۲۳)

خدمت همه مهمانان و بینندگان عزیز نخستین یادواره مجازی شهدای جهاددانشگاهی سلام عرض می‌کنم. فرا رسیدن شهادت حضرت زهرا (س) را تسلیت می‌گویم و به روح پرفتوح امام خمینی (ره) احیاگر فرهنگ جهاد و شهادت در عصر ما و نیز همه شهدای عظیم الشان انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهیدان مظلوم ترور، جهاد علمی و مدافع حرم سلام و درود می‌فرستم و یاد و خاطره شهدای والامقام جهاددانشگاهی را گرامی می‌دارم.

از عزیزان شرکت‌کننده در این مراسم نورانی و همکاران دست‌اندرکار سپاسگزاری می‌نمایم.

بررسی و مطالعه زندگی شهدا، وصیت‌نامه‌ها و آثار بجا مانده از آن عاشقان و شیفتگان راه حق و حقیقت که غالباً جوان هم بودند و تأسی آنان به دین مبین اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام و حضرت زهرا (س) به‌خوبی نشان می‌دهد که تا چه اندازه به الگوی زندگانی دینی به‌ویژه آنچه که از مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) آموخته بودند، عقیده داشته و حیاتی مشحون از جهاد و تلاش خستگی‌ناپذیر برای خود ترسیم کرده بودند.

هنوز از سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه و شهادت دانشمند بزرگمان دکتر فخری‌زاده و نیز سالگرد فقدان دانشمند برجسته زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی در ۱۴ ماه جاری فاصله نگرفته‌ایم، این الگوهای برجسته درواقع رهروان همان مکتب فاطمی هستند که لحظه‌به‌لحظه حیاتشان حرکتی متوکل و توأم با شور و اشتیاق توانستن و حل مشکلات و تنگناها در مسیر راه حق بود. شهدای جهاددانشگاهی هم همین‌گونه بودند.

ما در این نهاد شاهد بودیم که شهدای جهاد که جمعیت غالب آن‌ها دانشجو یا دانش‌آموخته دانشگاه‌ها بودند در چه عرصه‌های متنوعی پا در میدان گذاشتند. عده‌ای از این عزیزان به جبهه‌ها می‌رفتند و مسوولیت‌های مهمی را هم متقبل می‌شدند و جهاد رو در رو با دشمن بعثی را انتخاب می‌کردند. عده‌ای دیگر نیز با درک نیاز پشتیبانی و مهندسی و تعمیر و ساخت ادوات جنگی آن‌هم در اوج تحریم تسلیحاتی، قدرت ایمان، ابتکار و دانش خود را به‌پای کار آوردند و به همراه سایر هم‌رزمان خود در این نهاد مقدس نقش‌های مهمی در پیروزی رزمندگان دفاع مقدس ایفا کرده و جا دارد به‌حق آنان را بنیان‌گذاران دفاع دانش‌بنیان کشور بنامیم.

عده‌ای دیگر مشغول ساماندهی اعزام اساتید و دانشجویان و انجام برنامه‌ریزی منظم در این رابطه بودند. برخی از جهادگران عزیز ما در حوزه فرهنگی، حفظ و تقویت روحیه رزمندگان و خنثی‌سازی جنگ روانی دشمن را در دستور کار داشتند و عده‌ای نیز در حوزه علوم پزشکی جهاددانشگاهی کار اعزام نیروهای متخصص و درمان مجروحان را پیگیری می‌کردند. در همه این فعالیت‌ها هدف به‌کارگیری توان علمی این نهاد در خدمت به لجستیک جنگ تحمیلی علیه کشورمان بود. چیزی که امروز از آن به دفاع دانش‌بنیان یاد می‌کنیم. اولین عضو جهاددانشگاهی در آذر ۵۹، حسین رنجبر، یعنی چند ماه بعد از تشکیل این نهاد انقلابی به شهادت رسید. تعدادی دیگر از اعضای این نهاد که در حوزه فرهنگی و خنثی کردن توطئه‌های منافقان و کومله‌ها و وابستگان به بیگانه فعالیت می‌کردند مورد حقد و کینه آنان قرار گرفتند و ترور شدند.

نقطه عطف معراج شهدای جهاد، ۲۷ دی‌ماه سال ۶۵ بود. زمانی که کارگاه ساخت ادوات و تجهیزات نظامی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در دانشکده فنی تبریز هدف بمباران جنگنده‌های متجاوز بعثی قرار گرفت و ۲۲ تن از اعضای جهاددانشگاهی در آن حادثه به فیض شهادت نائل و هفت تن جانباز گردیدند. شورای ریاست جهاددانشگاهی در سال ۹۶ این روز را به‌عنوان روز شهدای جهاددانشگاهی تعیین و تصویب کرد. وظیفه اصلی همه ما در جهاددانشگاهی تلاش برای تحقق آرمان‌های شهدای انقلاب اسلامی است. حراست از انقلاب با ارتقاء پیوسته توان دفاعی دانش‌بنیان کشور که باعث شود دشمنان انقلاب جسارت تعرض به میهن اسلامی ما را نداشته باشند و تحقق اقتدار اقتصاد دانش‌بنیان کشور و به وجود آوردن یک جامعه الگو که تضمین‌کننده رفاه و سعادت دنیوی و اخروی برای مردم و سایر ملل بر پایه عدالت و اخلاق‌مداری باشد به لطف خدا محقق خواهد شد و امروز با افتخار به شهیدانمان عرض می‌نماییم که تلاش گسترده‌ای در این نهاد مقدس و در جنگ اقتصادی با دشمن و نیز در خدمت به میهن اسلامی در جریان است و محتاج دعای خیر آن‌ها در این مبارزه سخت و سنگین هستیم.

 

کرامت انسانی جایی آغاز می‌شود که دانایی باشد

پس از پخش تیزری در خصوص ۲۲ شهید دانشگاه تبریز، حجت‌الاسلام یوسفعلی شکری، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، به تبیین مفهوم شهید در دین اسلام پرداخت و گفت: تاریخ‌نگاران در تاریخ اسلام هر زمان می‌خواستند از حضور مجاهدی در یک میدان نبرد سخن بگویند اسم مجاهد را می‌آوردند و می‌نوشتند «شهید به بدر، خیبر و …». در زیارت حضرت بقیه‌الله هم دعا می‌کنیم که خدایا ما را جزو «الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ» قرار بده. در اینجاها منظور از شهید، کشته شدن در میدان نبرد و یا در مقابل حضرت بقیه‌الله نیست بلکه حضور در میدان است.

وی افزود: کرامت انسانی جایی آغاز می‌شود که دانایی باشد. اگر قرار است انسان راه رشد و تعالی را طی کند باید حق‌شناسی کرده و در جریان حق قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شکری تصریح کرد: امیدواریم شهدای دانشگاهی که با آگاهی و شکوه و بافهم و عقل و علم و دانایی پا به این عرصه گذاشتن و درراه خدا شهید شدند با شهدای کربلا محشور شوند.

 

 

شهدای ۲۷ دی از طلایه‌داران حرکت خودکفایی در عرصه دفاعی بودند

همچنین در این مراسم پیام محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان‌شرقی قرائت شد.

متن پیام به این شرح است:

دانشگاه همیشه منشاء تحولات سازنده و دانشجویان در حل مسایل جامعه پیشرو بوده‌اند؛ این موضوع در دوران دفاع مقدس نیز به زیباترین مشکل متجلی شد و دانشگاهیان در کنار حضور در خطوط مقدم جبهه در کسوت رزمندگان و فرماندهان، بخش اعظم پشتیبانی فنی و مهندسی جنگ را نیز بر عهده داشتند و تخصص خود را برای تامین نیازهای رزمندگان به کار می‌بستند.

از جمله طلایه‌داران حرکت خودکفایی در عرصه دفاعی، جمعی از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تبریز با حمایت جهاددانشگاهی بودند که در تامین نیاز رزمندگان تلاش می‌کردند؛ عظمت و بزرگی کار آنان موجب شد که دشمن کوردل محل کارگاه این حرکت افتخارآمیز را بمباران و ۲۲ تن از بهترین دانشجویان و قهرمانان عرصه علمی را به شهادت برساند.

 

عطر وجود این شهیدان گران‌قدر برای همیشه در فضای دانشگاه تبریز، مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران، ماندگار شده و راه مقدس و متعالی آنان توسط جوانان دانشمند و متخصص این دانشگاه ادامه دارد.

این‌جانب یاد و خاطره شهدای دانشجو، شهیدان جهاددانشگاهی به‌ویژه شهدای بمباران دانشکده فنی دانشگاه تبریز را گرامی می‌دارم و از صبر و استقامت خانواده‌های آنان قدردانی می‌کنم.

 

 

هدایت دانشجویان داوطلب به جبهه‌ها از نقش‌های جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بود

در ادامه پیام تصویری دکتر جعفر محسنی رییس سازمان جهاددانشگاهی استان پخش شد که وی در این پیام با تاکید بر این‌که جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بخشی از نیازهای جنگ را با استفاده از ظرفیت جوانان و دانشگاهیان جامعه برطرف کرد، گفت: جهاددانشگاهی با استفاده از خلاقیت جوانان و پشتوانه‌ی آن، طرح تولید بخشی از مهمات را به دانشگاه تبریز ارایه کرد.

وی با بیان این‌که رهبری فرزانه، کشوری را به حرکت درآورد تا ملتی را از استبداد نجات دهد، اظهار کرد: با شروع انقلاب و پیروزی‌های چشمگیر، این امر برای بیگانگان و دشمن غیرقابل تحمل شد، بر همین اساس بلافاصله جنگ‌های کردستان راه‌اندازی شد تا این قافله‌ی عظیم از حرکت بازماند.

وی ادامه داد: با شروع جنگ نابرابر بین ایران و عراق، دشمن می‌خواست به هدف خود یعنی نابودی جمهوری اسلامی دست یابد، ازاین‌رو جهان علیه کشور ما قد علم کرد تا رهبر فرزانه و خداجوی این امت را از حرکت بازدارند، اما هیچ‌یک از نقشه‌ها و شیطنت‌های دشمنان موفق نشد.

دکتر محسنی، با بیان این‌که دشمن اقدام به تحریم همه‌جانبه علیه کشورمان کرد، تصریح کرد: حتی از ورود سیم‌خاردار به کشور در دوران جنگ جلوگیری شد. در مقابل این اقدام دشمن، چاره‌ای جز ورود دانشگاهیان و مغز متفکر جامعه برای مقابله با دشمنان وجود نداشت.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، افزود: نهادهایی که برخاسته از بطن انقلاب بودند در مقابل دشمنان وظیفه سنگین‌تری بر عهده داشتند، هدایت دانشجویان داوطلب به جبهه‌ها یکی از نقش‌های جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس بود، ولی این اقدام کافی نبود؛ چراکه نیازهای اساسی جنگ بیشتر از این بود.

وی افزود: جهاددانشگاهی با درخواست از دانشگاه تبریز و با کمک سپاه عاشورا، راه‌اندازی کارگاه تولید خمپاره را پیشنهاد کرد که با تلاش‌های انجام‌گرفته مسئولان، این امر تحقق یافت و مقرر شد دانشگاه تبریز کارگاه‌هایی که در طول ساعات روز برای آموزش دروس و کارهای عملی مورداستفاده دانشجویان قرار می‌گرفت را بعد از اتمام درس برای تولید مهمات مورداستفاده قرار دهد تا بخشی از نیازهای جبهه‌های جنگ از این طریق تامین شود.

وی ادامه داد: تولید مهمات در دانشگاه، اقدام مبارکی بود، چرا که در آن حلقه مفقوده ارتباط بین صنعت و دانشگاه حاصل شد و علم و صنعت در کنار هم در محدوده‌ی زمانی کوتاهی منجر به تولید انبوه مهمات شد.

دکتر محسنی، با بیان این‌که این امر برای بیگانگان قابل‌قبول نبود که دانشجویان کشور ما در شرایط تحریم توانستند روی پای خود بایستند و تسلیحات نظامی تولید کنند، گفت: متاسفانه خیانت برخی باعث شد این کارگاه که نمود عملی اقتصاد مقاومتی بود، مورد هدف دشمن قرار بگیرد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر این‌که بمباران کردن دانشگاه در هیچ‌کدام از کشورهای دنیا حتی در طول جنگ جهانی مشاهده نشده است، گفت: دانشگاه مرکز علم است نه مرکز نظامی، دشمن با استفاده از خیانت خائنان داخلی، دانشگاه را مورد هدف قرارداد و با بمباران این مرکز تولید را به مشهد الشهدا تبدیل کرد.

وی بیان کرد: دانشجویانی که بعد از اتمام درس در کارگاه حضور می‌یافتند و تا پاسی از شب، عاشقانه و داوطلبانه به تولید تجهیزات نظامی می‌پرداختند، مورد هدف دشمن بودند، متاسفانه دشمن طی برنامه‌ریزی‌های دقیق این کارگاه را مورد هجوم نظامی قرارداد و در آن شب غمناک ۲۲ نفر از دانشگاهیان به شهادت رسیدند.

دکتر محسنی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایثار، خلاقیت و تولید باعث شده جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط تحریم از سوی دشمنان نیز روز به‌روز در حوزه‌های علمی شکوفاتر شود و گام‌های بلندی در حوزه‌های علوم نوین بردارد.

وی با بیان اینکه به اذعان دانشمندان کشورهای اسلامی، ۴۰ سال تحریم باعث قوت و قدرت جمهوری اسلامی در کل منطقه شده است، گفت: تحریم‌ها، عملاً جز آسیب رساندن به قشر ضعیف و مردم هیچ فایده‌ای نداشته و با شکست مواجه شده است.

رییس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: امیدواریم روزی برسد که همه دانشگاهیان به این باور برسند که ما می‌توانیم در داخل کشور بر تمامی مشکلات غلبه کنیم.


نظر شما :