رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان بیان کرد:

طراحی و سنجش شاخص‌های مختلف حوزه اجتماعی متناسب با شرایط جامعه ایران توسط ایسپا/ اجرای ۱۸ طرح نظرسنجی برای انتخابات ریاست جمهوری

/جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۷ کد : ۲۰۶۱ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۷۶۴
رییس مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ایسپا در سال جدید این است که بتوانیم شاخص‌های مختلف در حوزه اجتماعی را متناسب با شرایط جامعه ایران طراحی و به صورت منظم آن‌ها را رصد و نتایج آن را ارایه نماید.
طراحی و سنجش شاخص‌های مختلف حوزه اجتماعی متناسب با شرایط جامعه ایران توسط ایسپا/ اجرای ۱۸ طرح نظرسنجی برای انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش روابط عمومی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، مهدی رفیعی بهابادی رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در آستانه فرار رسیدن چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: این مرکز، به عنوان یکی از مراکز وابسته به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در یک سال گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را با وجود شیوع بیماری کرونا به انجام رسانده است. با توجه به اینکه امسال انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را داشتیم بخش مهمی از فعالیت‌های ایسپا در یک سال گذشته مربوط به نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

وی با اشاره به اینکه ایسپا از شهریور ۱۳۹۹ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ طرح نظرسنجی در ۱۳ مقطع زمانی به صورت تلفنی و حضوری انجام داد، افزود: از ویژگی‌های مهم طرح‌های امسال این بود که این طرح‌ها خویش‌فرمایی بودند و لذا بر این اساس تصمیم گرفته شد که نتایج نظرسنجی‌ها به صورت منظم به اطلاع مردم برسد.

رفیعی اظهار کرد: ایسپا از معدود مراکز نظرسنجی بود که از دو ماه قبل از انتخابات به طور مرتب نتایج نظرسنجی‌های خود را منتشر می‌کرد. با وجود پیچیدگی‌های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری به دلایل متعدد از جمله شکل نگرفتن فضای انتخاباتی، این مرکز توانست عملکرد موفقی را در این دوره انتخابات هم در تخمین نرخ مشارکت و هم در آرای کاندیداها داشته باشد. ایسپا در این دوره از انتخابات مانند دوره‌های قبلی ثابت کرد که می‌توان به علم نظرسنجی اعتماد کرد و در فرایند سیاستگذاری از این ابزار استفاده نمود.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاددانشگاهی بیان کرد: اصل اساسی ایسپا همواره سنجش واقعیت همراه با انصاف بوده است و بنابر این اصل، هیچ‌گاه گرایش‌های سیاسی تأثیری بر عملکرد ایسپا و دقت و اعتبار یافته‌های آن نداشته است. تلاش ما در ایسپا همواره بر این بوده است که ثابت کنیم نظرسنجی‌ها به طور دقیق می‌توانند واقعیت را تخمین بزنند، لذا خواسته ما همواره از مسئولان نظام این بوده است که نه فقط در ایام انتخابات بلکه در طول دوره اداره دولت نیز برای حکمرانی بهتر به نظرسنجی‌ها رجوع کنند و با اهمیت دادن به نظرسنجی‌ها، نظر مردم را هم در سیاستگذاری‌ها دخیل کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات، در طول یکسال گذشته نظرسنجی‌های متعددی نیز در حیطه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته‌ایم. با توجه به شیوع بیماری کرونا یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های ایسپا در طول یکسال و نیم گذشته بررسی ابعاد مختلف شیوع این بیماری بوده است. لذا از اول شیوع این بیماری تاکنون قریب به ۳۰ طرح نظرسنجی پیرامون شیوع این پاندمی و ابعاد مختلف آن داشته‌ایم.

رفیعی اظهار کرد: یکی از مهمترین پیمایش‌های سال گذشته پیمایش ملی «ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان ایران» بود که در تمام استان‌های کشور به سفارش وزارت ورزش و جوانان انجام شد و در آن به ابعاد مختلف نگرش و رفتارهای جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله کشور پرداخته شد.

رییس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) پیمایش ملی «سلامت روان مردم ایران» را طرح مهم دیگر این مرکز عنوان کرد و افزود: این پیمایش در دی ماه و بهمن ماه در سال ۱۳۹۹ با تعداد نمونه ۲۴۰۰۰ نفری توسط ایسپا و به سفارش دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. در این طرح علاوه بر سنجش پرسشنامه استاندارد مربوط به سلامت عمومی (GHQ) سوالات مختلفی نیز در خصوص پاندمی کرونا مطرح شده بود.

وی افزود: یکی از زمینه‌های فعالیت ایسپا پرداختن به مسایل روز جامعه است که در سال گذشته نیز چندین طرح با همین موضوع انجام شد و برنامه ایسپا در سال پیش‌رو این است که بتواند نسبت به مسائل روز جامعه بیشتر از قبل حساس باشد و بتواند مسائل جامعه را قبل از اینکه تبدیل به بحران شوند رصد کرده و نتایج آن را در اختیار مردم، رسانه‌ها و مسئولین کشور قرار دهد.

رفیعی در پایان گفت: علاوه بر این یکی از برنامه‌های ایسپا در سال جدید این است که بتوانیم شاخص‌های مختلف در حوزه اجتماعی را متناسب با شرایط جامعه ایران طراحی و به صورت منظم آن‌ها را رصد و نتایج آن را ارایه نماید.


نظر شما :