کارگاه آموزشی "آشنایی با جهاد تبیین چیستی چرایی و چگونگی" برگزار شد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵ کد : ۲۰۹۰ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۴۸۲
کارگاه آموزشی "آشنایی با جهاد تبیین چیستی چرایی و چگونگی" برگزار شد

کارگاه آموزشی" آشنایی با جهاد تبیین چیستی چرایی و چگونگی" برگزار شد

کارگاه آموزشی "آشنایی با جهاد تبیین چیستی، چرایی و چگونگی "صبح امروز ۲۶ اردیبهشت ماه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین محمد امیری طیبی، پژوهشگر پژوهشکده انقلاب اسلامی در معاونت فرهنگی جهاد دانشکاهی برگزار شد.

این پژوهشگر در ابتدای جلسه به معنای "جهاد" پرداخت و گفت: جهاد به معنای پیگیری مستمر به اضافه پرتلاش بودن، در راه رضای خدا و در تقابل با دشمن و همهجانبه و هوشمندانه عمل کردن است.

امیری طیبی در ادامه به چرایی جهاد تبیین اشاره کرد و تشریح کرد؛ هم اکنون در حال جنگ نرم هستیم. امروز دشمن به همه مردم دسترسی دارد. دشمن در صدد است واقعیات را وارونه نشاندهد و میخواهد زنجیره تواصی را قطع کند.

وی در تعریف تبیین بیان کرد؛ تبیین، زدودن غبار از اذهان است. جهاد تبیین، تلاش و مبارزه برای زدودن غبار از ذهن مخاطب با روش دوطرفه و تعاملی (رفت و برگشتی) است. حال چرا جهاد تبیین واجب شد؟ در بیانیه گام دوم جنس مطالبات رهبری از جنس تبیین است، الآن جنگ روایتهاست و اگر ما روایت نکنیم دشمن روایت خواهد کرد. باید اذعان داشت بر خلاف جنگ نظامی که نگذاشتیم دشمن نزدیک مرزهای ما شود، در جنگ عقیدتی و روایتی و … دشمن به مرزهای ما نزدیک شده است. و مقام معظم رهبری در این رابطه می‌فرمایند: "اگر ما در جنگ شناختی پیروز شویم در جنگ نظامی و سایر عرصه‌ها هم پیروز خواهیم بود". لذا جهاد تبیین از جهادهای دیگر سختتر است و نقش مدیران فرهنگی در این عرصه خطیرتر است.

امیری طیبی در ادامه به نمونه‌ای از بحث تبیین اشاره کرد و گفت: برای نمونه پیروزی ما در عین الاسد به درستی و کفایت کامل تبیین نشد.

این پژوهشگر در اشاره به انواع جهاد تبیین به نوع درمانی آن تحریفکه در مقابل شبهه اشاره داشت. م.ع دوم آن را پیشگیرانه دانست. ما نباید منفعل باشیم. البته اولویت با نوع درمانی است. عملگری قبل از تبیین اشتباه است. مانند بحث قانون صیانت، که از قبل لازم بود تبیین شود.


نظر شما :