معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تاکید کرد:

کمک به رفع مشکلات روز جامعه با احیای مناظرات دانشجویی/ جهاددانشگاهی یکی از استوانه‌های مهم حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۷ کد : ۲۰۹۴ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۲۰۸
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تأکید بر احیای مناظرات دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: این اقدام باعث ‌می‌شود تا بسیاری از مسائلی که به ویژه این روز‌ها در کشورمان مطرح است در این مناظرات با منطق و گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد و منجر به نخبه‌پروری شود.
کمک به رفع مشکلات روز جامعه با احیای مناظرات دانشجویی/ جهاددانشگاهی یکی از استوانه‌های مهم حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، سومین نشست مجازی تجربه‌خوانی با پیشکسوتان فرهنگی جهاددانشگاهی امروز ۲۵ مهرماه با حضور دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

دکتر رحیمیان در این نشست گفت: تأثیرگذاری فرهنگ و هنر بر کسی پوشیده نیست، گاهی یک نماهنگ چند دقیقه‌ای می‌‎تواند کار ده‌ها ساعت سخنرانی و کتاب و … را انجام دهد، اما جای تأسف دارد که گاهی نگاه به فرهنگ و هنر در درجه دوم قرار می‌گیرد؛ حتی در زمان بودجه‌بندی کشور نیز فرهنگ، مظلوم‌ترین بخش محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش جهاددانشگاهی در عرصه فرهنگ افزود: تحلیل مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها بدون نام بردن از جهاددانشگاهی و آثار فعالیت‌های آن نشدنی است و جهاددانشگاهی یکی از استوانه‌های مهم حوزه فرهنگ به شمار می‌رود. اگر مجموعه عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها بررسی و ارزیابی شود، جهاددانشگاهی در پیشانی آن قرار دارد؛ چراکه همواره برنامه‌های فرهنگی نو و بدیعی را در سطح کشور اجرا کرده است.

دکتر رحیمیان ادامه داد: با وجود کم‌توجهی به عرصه فرهنگ، این حوزه سرمایه‌ای دارد که با هیچ چیز قابل معاوضه نیست و سرمایه آن نیروی انسانی، کارشناسان و مدیران فرهنگی هستند که اعتقاد راسخی به این عرصه داشته و با آن زندگی می‌کنند. از این رو شأن انسانی و الهی آن‌ها باید مورد توجه باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: تاکنون پاسداشت پیشکسوتان در نشست‌های تجربه‌خوانی در جهاددانشگاهی مغفول بوده است و از این پس باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و ادامه یابد تا فعالان فعلی نیز دلگرم‌تر شوند.

وی تأکید کرد: مناظرات دانشجویی نیز باید در دانشگاه‌ها احیا شود تا بسیاری از مسائلی که به ویژه این روز‌ها در کشورمان مطرح است در این مناظرات با منطق و گفت‌وگو مورد بحث و بررسی قرار گیرد. همین مناظرات و گفت‌وگو‌ها منجر به نخبه‌پروری خواهد شد.

علیرضا کلانتر مهرجردی، مدیر مطالعات راهبردی جهاددانشگاهی نیز با اشاره به جنب و جوش خاصی که در راستای گفتمان انقلاب و اهداف امام خمینی (ره) در دهه اول انقلاب اسلامی وجود داشت، گفت: ما امروز نیاز داریم همین فضا را در دانشگاه‌ها احیا کنیم، زیرا فضای اجتماعی کنونی دانشگاه‌ها هم در سطح مدیران و کارگزاران و هم دانشجویان با رخوت همراه است و اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌تواند در ایجاد نشاط و انگیزه مؤثر باشد.

جهاددانشگاهی در پیشانی عملکرد فرهنگی دانشگاه‌ها

وی در ادامه به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در راستای ارج نهادن به پیشکسوتان اشاره کرد و افزود: قدردانی از پیشکسوتان یکی از مسئولیت‌های اجتماعی ماست و باید توجه جدی در این زمینه داشته باشیم، زیرا تجارب آن‌ها می‌تواند به ویژه در رابطه با حواشی ایجاد شده در دانشگاهی مسیر روشنی را بنمایاند و کمک‌رسان باشد.

در ادامه مراسم، محمدرضا روستایی از پیشکسوتان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد خوزستان نیز با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی خود طی سه دهه گفت: پس از بازگشایی دانشگاه‌ها در اوایل انقلاب، وارد معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و عهده‌دار مسئولیت یک نشریه شدم. این نشریه حاوی اخبار دانشگاه و مقالاتی از اساتید بود که بعد از چاپ حدود ۸ شماره، وارد گروه علوم انسانی در معاونت پژوهشی شدم. سال ۷۲ پس از پایان تحصیلاتم که بورسیه جهاد در دانشگاه تهران بودم، مدیر اجرایی معاونت فرهنگی جهاد شدم و پس از یک سال به عنوان معاون فرهنگی جهاددانشگاهی فعالیتم را ادامه دادم.

وی افزود: در آن دوران به دلیل تکثر فرهنگی و سیاسی، فضای دانشگاه‌ها سرزنده بود و طبعاً مسئولیت فرهنگی نیز سخت‌تر بود. زیرا یکی از مسائل مهم، درگیری و تعارض میان گروه‌های دانشجویی بود؛ بنابراین باوجود تعارض‌های سیاسی، فکری و … روی اشتراکات تأکید کردیم و همین امر موجب نزدیک شدن گروه‌ها شد.

روستایی ادامه داد: طی سال‌های گذشته کانون‌های فرهنگی بسیاری اعم از گردشگری، فیلم، موسیقی، شعر و ادب و … فعال بودند که به تدریج با تغییر دولت‌ها به محاق رفتند؛ در حالی که با وجود این کانون‌ها، فضایی برای فعالیت‌های فرهنگی باز شده بود و باعث کاهش استرس در دانشجویان می‌شد. در واقع برخی مسئولان با کم‌بینی‌ها و کوته‌فکری‌های خود در دانشگاه‌ها و نهاد‌ها پر و بال کانون‌ها را چیدند. حتی کانون قرآن نیز برچیده شد. مسابقات دانشجویی قرآن را حدود ۲۰ دوره برگزار کردیم، اما چند سالی است که این مسابقات نیز به دانشگاه‌ها سپرده شد و اکنون نیز تعطیل شده است. البته حوزه فرهنگی به دلیل درآمدزا نبودن همواره تحت فشار بوده است.

وی گفت: خدا را شاکرم که امروز فضای جدیدی با تأسیس خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا ایجاد شده است، زیرا یکی از نعمات آنها، اتصال بدنه دانشجویی به جهاددانشگاهی است. با وجود این خبرگزاری‌ها، خون تازه‌ای به جهاد تزریق شد.

به گزارش ایکنا در این نشست علیرضا کلانتر مهرجردی، مدیر مطالعات راهبردی جهاددانشگاهی و علیرضا سامانی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه فرهنگی جهاددانشگاهی به شکل حضوری در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و مریم جویدراوی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خوزستان و محمدرضا روستایی از مدیران سابق در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد خوزستان به شکل مجازی حضور داشتند.

در پایان نشست نیز با اهدای لوح تقدیر از سه دهه فعالیت محمدرضا روستایی در عرصه فرهنگی قدردانی به عمل آمد.


نظر شما :