امیدبخشی ویژگی بارز اشعار حافظ است!

۳۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷ کد : ۲۰۹۶ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۲۱۴
یک مدرس دانشگاه گفت: حافظ از جمله شاعرانی است که شعرهایش امیدبخش است و همین ویژگی باعث شده خیلی از افراد به او تفأل بزنند.
امیدبخشی ویژگی بارز اشعار حافظ است!

یک مدرس دانشگاه گفت: حافظ از جمله شاعرانی است که شعرهایش امیدبخش است و همین ویژگی باعث شده خیلی از افراد به او تفأل بزنند.

فاطمه بابایی‌سرور چهارشنبه ۲۰ مهرماه در مراسم حافظ خوانی که به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد، اظهار کرد: از نظر ادبی محتوای غزل با سایر اشعار متفاوت است، اگر دقیق به شعرهای قدیمی و بخصوص اشعار حافظ توجه کنیم درمی‌یابیم محتوای این شعرها باب پسند همه نسل‌ها است.

بابایی‌سرور با بیان اینکه شاعر در قالب غزل به بیش از یک محتوا می‌پردازد، بیان کرد: به طور مثال حافظ می‌تواند در یک غزل ۷ بیتی به هفت موضوع متفاوت بپردازد.

این مدرس دانشگاه گفت: حافظ در بیت‌های آغازین غزل‌هایش از مصرع‌هایی استفاده می‌کرد که افراد را جذب کرده و به مخاطب بشارت می‌دهد، "غم" از موضوعاتی است که باعث دلزدگی مخاطب از شعر می‌شود اما شادی را در مطلع غزل‌های حافظ می‌توان یافت.

وی با بیان اینکه غزلیات حافظ عاشقانه و عارفانه است، یادآور شد: برخی از اشعار این شاعر بزرگ عرفان ناب است و نمی‌توان آن را عاشقانه دانست، اما برخی دیگر در کنار اینکه موضوع اجتماعی دارد عاشقانه هم هست.

وی با اشاره به یکی از غزلیات حافظ «رسید مژده که ایامِ غم نخواهد ماند / چنان نماند چنین نیز هم نخواهد ماند و …» تصریح کرد: خاصیت دنیاست که همانند چرخ و فلک است و کسی که امروز دارای پست و مقامی است و به عبارتی در اوج قرار دارد شاید در آینده این جایگاه را از دست بدهد.

بابایی‌سرور افزود: اینکه انسان در دنیا در یک حالت زندگی نمی کند و گاهی در اوج و گاهی در رنج و سختی است خوب است چرا که همه دوره‌ها را تجربه می کنیم، اتفاقاً در دوران فرود تجربه‌هایی که بشر کسب می‌کند بسیار دوست‌داشتنی‌تر و آموزنده‌تر است یعنی سختی‌ها همیشه چیزهای بیشتری نسبت به شادی‌ها یاد می‌دهند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اگر در دوران رنج و محنت بودید قدر بدانید چرا که بعد از این دورانی فرا خواهد رسید که شما به شکوفایی و رشد رسیده‌اید.

وی گفت: یکی از ایرادات ما آدم‌ها این است که مدام شکایت می‌کنیم، شکایت خیلی بازدارنده است، باید همیشه راضی و شکرگزار باشیم، در رضایت اطمینان خاطری پیدا می کنید که راه را برای رسیدن به اهداف بعدی شما هموارتر می‌کند.

بابایی‌سرور با اشاره به یکی از احدایث امیرالمؤمنین علی (ع) بیان کرد: از دید مولا علی (ع) مؤمن کسی است که نوسانات احوال او کمتر باشد، «بسیم» یکی از صفاتی است که برای حضرت رسول (ص) بیان شده است، متبسم بودن چهره یک حسن است که در جامعه امروز به آن خیلی توجه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ایرانی‌ها به واسطه گوش موسیقیایی که دارند زیبایی‌های کلمه و کلام را می‌شناسند، اظهار کرد: واج‌آرایی، موزون بودن جملات و هم آوایی کلمات برایمان اهمیت دارد و به همین خاطر نثر مسجع را ابداع کردیم و در نامگذاری کودکان به دنبال انتخاب اسامی با آهنگ و آوای مشترک هستیم.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: ما ایرانی‌ها نه تنها موسیقی و شعر فارسی را درک می‌کنیم به جهت ذوق موسیقیایی و شنیداری که از طریق خواندن شعر عروضی داریم موسیقی سایر ملل را هم زیباتر درک می‌کنیم، علم و هنر موسقی از کودکی در ما پرورانده شده است.

بابایی‌سرور افزود: ما علت بسیاری از موازین و قانون‌های اجتماعی و فقهی را نمی‌دانیم، مثلاً در قوانین فقهی ما خمس، زکات، انفاق و صدقه وجود دارد که همگی مشمول قانون بخشش هستند یعنی باید حال تهیدستان را دریابیم و این موضوع در شعر حافظ هم دیده می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: حافظ در شعرهایش می‌گوید که خداوند حامی تک تک ما انسان‌ها است و چه بخواهیم و چه نخواهیم خداوند خدایی خود را می‌کند علی رغم اینکه شاید گاهی اعتنا و یا اعتقادی نداشته باشیم ولی این موضوع باز هم باعث نمی‌شود خدا لطف خودش را از ما محروم کند.


نظر شما :