در نشست خبری دوازدهمین آیین ملی تندیس فداکاری مطرح شد:

آیین تندیس فداکاری؛ گام جهاددانشگاهی در راستای فرهنگ سازی/معرفی ۵۱۳ مصداق فداکاری

۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۱۳۴ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۹۵
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست خبری دوازدهمین آیین ملی تندیس فداکاری با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر جمال رحیمیان دبیر آیین و معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران امروز، سه شنبه ۲ خردادماه برگزار شد.
آیین تندیس فداکاری؛ گام جهاددانشگاهی در راستای فرهنگ سازی/معرفی ۵۱۳ مصداق فداکاری

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، نشست خبری دوازدهمین آیین ملی تندیس فداکاری با حضور دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و دکتر جمال رحیمیان دبیر آیین و معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران امروز، سه شنبه ۲ خردادماه برگزار شد.

توجه به ترویج فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه

در این نشست دکتر علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در رابطه با تندیس فداکاری اظهار کرد: تندیس فداکاری از رویدادهایی است که می تواند مصداق آیینی باشد که مقام معظم رهبری از جهاددانشگاهی انتظار دارند.

وی با تعریف ایثار و فداکاری گفت: مقدم دانستن دیگری بر خود تعریفی است که می توان از ایثار و فداکاری ارایه داد که در قرآن و کلام معصومین (ع) به این موضوع نیز اشاره شده است؛ به عنوان مثال یکی از شرط های قبولی دعا این است که اول برای دیگری دعا کنیم.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی تصریح کرد: اما باید به این سرمایه (تندیس فداکاری) توجه داشته باشیم و برای انتقال آن کوشش کنیم. ایثار و فداکاری اقسام مختلفی همچون ایثار جان، ایثار مال، ایثار آبرو و … است که باید این ابعاد در جامعه ترویج شود.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم بیش از پیش فرهنگ ایثار و فداکاری در جامعه ترویج شود، افزود: جهاددانشگاهی با اجرای برنامه تندیس فداکاری گامی در راستای فرهنگ سازی این موضوع برداشته، اما نیاز است دستگاه‌های درگیر به کمک این نهاد بیایند.

 

تندیس فداکاری؛ ترویج یک معروف با کار هنری در جامعه

در ادامه دکتر جمال رحیمیان معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران اظهار کرد: ایثار و فداکاری بی تردید از برجسته ترین فضایل اخلاقی و انسانی بوده و جزو معدود ارزش هایی است که عموم ادیان آن را تقدیس کرده و با دید از خود گذشتگی به آن نگاه می کنند.

وی با اشاره به اینکه بهترین تعبیر ایثار و فداکاری از خودگذشتگی است، گفت: چنین موضوعی در اسلام و آیین خاتم قطعاً بیش از دیگر فرهنگ ها مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ ایرانی اسلامی ما در طول تاریخ دارای صفحات زرینی است که تمام ملت در برهه‌های مختلف با محوریت از خود گذشتگی خلق کرده اند.

دبیر این آیین اظهار کرد: آیین تنیس فداکاری در اولین سالگرد فاجعه زلزله مهیب بم شروع شد و ایده برگزاری چنین آیینی در سازمان جهاددانشگاهی تهران با کمک دانشجویان شکل گرفت و دانشجویانی که در آن زمان به کمک مردم آن فاجعه رفتند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی افزود: اولین آیین در سال ۱۳۸۳ برگزار و با اقبال عمومی مواجه شد و دوازدهمین آیین نیز هفته آینده برگزار خواهد شد. طبیعتاً جهاددانشگاهی به تنهایی نمی توانست این برنامه را پیش ببرد و همراهی مجموعه دستگاه های کشور سبب شد این آیین شکل بگیرد.

دکتر رحیمیان تصریح کرد: هدف آیین تندیس فداکاری این است که یک معروف را با کار هنری در جامعه و به ویژه در بین نسل جوان ترویج کند. تجربه نشان می دهد در صحنه ایثار جوانان پیش قدم هستند بنابراین نسل جوان را در این آیین مخاطب قرار دادیم.

وی با اشاره به توقف چند ساله برگزاری تندیس افزود: برای یک مدتی برگزاری آیین متوقف شد و در سال ۱۳۹۵ برگزاری آیین دوباره از سر گرفته شد. در این دوره پس از فراخوان عمومی دانشجویان می‌توانستند از طریق سامانه معرفی شده و یا ارتباط با دبیرخانه و ایمیل مصداق فداکاری خود را معرفی کنند که در ادامه فرایند بیش از ۲۴۴ پرونده مصداق فداکاری به دبیرخانه رسید و پس از برگزاری ۸ جلسه پرونده ۴۱ دانشجو، گروه و شخصیت فداکار در کمیته تندیس فداکاری رای لازم را کسب کردند.

وی ادامه داد: از دوره دوم این آیین به بعد یک ایده مطرح شد که علاوه بر دانشجویان، شخصیت‌ها و نهادهای متولی حوزه امداد و نجات و … که فداکاری خاصی انجام می دهند نیز شناسایی و معرفی شوند که در دوران کرونا این موضوع جای خود را باز کرد و شهدای سلامت که دانشجویان نبودند در سراسر کشور تقدیر شدند.

دکتر رحیمیان افزود: این ایده در دوره دوازدهم هم مطرح شد که با همکاری سازمان نظام پزشکی چهار مصداق فداکاری را شناسایی شد و ۳ مصداق هم دبیرخانه معرفی کرد که در مجموع ۷ مصداق فداکاری غیر دانشجو نیز در این دوره معرفی خواهند شد که شامل یک مرزبان، شهید غیرت (حمیدرضا الداغی)، ۱ گروه، ۳ پزشک و ۱ فعال پیراپزشکی می شود.

معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی تهران تصریح کرد: از مجموع ۴۱ مصداق فداکاری که در این دوره تقدیر خواهند شد ۲۶ آقا، ۹ خانم و ۶ گروه فداکاری هستند. علاوه بر این ۴۱ مصداق فداکاری، یک سازمان برتر نیز در آیین اختتامیه تقدیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون در این ۱۲ دوره ۵۱۳ مصداق فداکاری شناسایی و مورد تقدیر قرار گرفتند، گفت: مراسم اختتامیه این دوره دوشنبه، ۸ خرداد ماه ساعت ۱۴ تا ۱۷ در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور رییس جهاددانشگاهی، وزرای علوم و روسای سایر دستگاه های همراه و مشارکت کننده برگزار خواهد شد.

دکتر رحیمیان در پایان با تشکر از دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران که با این سازمان همکاری کردند، اظهار کرد: هدف از برگزاری آیین تندیس فداکاری الگودهی و ارایه شخصیت هایی است که در این موضوع به اوج رسیده اند.


نظر شما :