ششمین همایش بین المللی اربعین با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود

۰۷ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۰ کد : ۲۱۶۷ رویدادهای فرهنگی در حال اجرا
تعداد بازدید:۲۲۴
ششمین همایش بین المللی اربعین با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، ششمین همایش بین‌المللی اربعین ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲ در محورهای «اربعین؛ سیاست و روابط بین‌الملل»، «اربعین؛ مطالعات فرهنگی - اجتماعی»، «اربعین؛ مطالعات مدیریتی - اقتصادی»، «اربعین؛ الهیات و فلسفه»، «اربعین؛ هنر و ادبیات»، «اربعین؛ روان‌شناسی و سلامت»، «اربعین و علوم ارتباطات»، «اربعین و تجربه زیسته»، در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار می‌شود.

مجید عباسی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و دبیر کل همایش بین‌المللی اربعین در زمینه فلسفه برگزاری این همایش اظهار داشت: اجتماع میلیونی ملت‌ها در اربعین حسینی توأم با احساسات پاک و دارای هدف برگزار می‌شود.

در این رویداد عظیم نقش‌ها، ظرفیت‌ها، مؤلفه ها و کارکردهای مختلفی قابل شناسایی است و آن را می‌توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. همچنین این اجتماع بزرگ ضمن تقویت روح جمعی و هویت بخشی سیاسی به اقتدار آفرینی، وحدت و انسجام بخشی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین المللی می‌انجامد.

وی افزود: در این راستا، یکی از کارکردهای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و جامعه نخبگانی جهان اسلام مطالعه و بررسی ابعاد مختلف این رویداد مهم و بزرگ است. لذا دانشگاه علامه طباطبایی بعنوان دانشگاه جامع علوم انسانی جمهوری اسلامی ایران با هدف انجام این رسالت مهم از سالهای گذشته اقدام به برگزاری همایش بین المللی اربعین و مطالعه ابعاد مختلف آن با حضور اندیشمندان و نخبگان داخلی و بین المللی نموده است و اکنون ما مفتخریم که میزبان ششمین همایش بین المللی اربعین با عنوان «اربعین؛ همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی» در ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۲(۲۵ ماه صفر ۱۴۴۵) هستیم.

دبیر کل همایش بین‌المللی اربعین در ادامه خاطرنشان کرد: برای برگزاری این همایش از کمک‌های نهادهای مختلف علمی و اجرایی بهره مند بوده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که موضوعات و محورهای همایش جامع دیده شوند تا هر کدام از اندیشمندان و اهالی فکر و قلم بتوانند در حوزه مورد علاقه خود پژوهش کرده و یافته‌های خود را در این همایش عرضه کنند. امیدواریم با بهره گیری از عنایت خاص الهی و اهل بیت علیهم السلام و همچنین حضور پرشور جوامع علمی در این دوره از همایش بتوانیم ابعاد جدیدی از این رویداد عظیم را مورد مطالع و مداقه قرار دهیم و از تجربیات یکدیگر بهره مند شویم.

محمدباقر خرمشاد دبیر علمی همایش اربعین نیز اظهار داشت: دانشگاه علامه طباطبایی در میان صدها مرکز آموزشی و پژوهشی جهان، که به این مهم از ابعاد گوناگون می‌پردازند، یکی از مراکز علمی معتبر جهانی است که درصدد است تا برای ششمین سال متولی، امر اربعین را دستمایه یک نشست علمی بین المللی قرار دهد. عنوان در نظر گرفته شده برای این همایش عبارت است از «اربعین؛ همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی».

وی ادامه داد: به رغم این که رویکرد اصلی ششمین همایش بین المللی اربعین دانشگاه علامه طباطبایی رویکردی سیاسی است که در ان واکاویدن سه سطح همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی در این فراجنبش اجتماعی هدف گذاری شده است، ولی به منظور بسیج و بهره گیری از تمام ظرفیت‌های این دانشگاه و جامعه علمی کشور و محیط جهانی، سایر محورهای همایش به مطالعات فرهنگی – اجتماعی، مدیریتی – اقتصادی، الهیات و فلسفه، هنر و ادبیات، روان شناسی و سلامت، علوم ارتباطات و بالاخره تجربه زیسته اختصاص یافته است.

دبیر علمی همایش اربعین تاکید کرد: انتظار است اهل فکر و قلم این پدیده تاریخی و امروزین را از منظرهای مختلف مورد پژوهش و قلم فرسایی قرار دهند، باشد که بخشی از عمق و جلوه‌های متکثر و گوناگون آن رخ بنماید. ابعاد عرفانی، مذهبی، دینی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، روان شناسی، مردم شناسی، جامعه شناسی، تمدنی، هنری، ادبی، آئینی، آموزشی، تربیتی، رسانه‌ای و... قابلیت پردازش‌های نو به نویی دارد که این همایش درصدد بازنمایی آن‌ها است.


نظر شما :