برگزاری جشنواره ملی شعر دانشجویی در گرگان و تجلیل از شاعر فرهیخته

۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۸ کد : ۳۶۲ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۸۱۱
برگزاری جشنواره ملی شعر دانشجویی در گرگان و تجلیل از شاعر فرهیخته

 

چهارمین محفل شاعرانه جشنواره ملی شعر دانشجویی با حضور «عبدالجبار کاکایی» در ر سالن اجتماعات پردیس امام خمینی(ره) دانشگاه فرهنگیان گرگان برگزار شد.

عبدالجبار کاکایی در این محفل شعر و شاعری گفت: در این سال‌ها سلایق در تولید موسیقی به سمت ترانه‌های مهیج و ترانه‌هایی که در استیج‌ها و کنسرت‌ها ایجاد خلسه کند، رفته است.

این شاعر با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی نیز به این موج عظیم تبلیغاتی پیوسته‌اند، بیان کرد: هم در داخل و هم در خارج کشور کارهایی تولید می‌شود که از یکدیگر گوی سبقت می‌ربایند. نظام مراقبت و امنیت فرهنگی ما هم به دنبال پاسخ به این موج از ترانه‌های مبتذل است، ولی این پاسخ کارشناسی شده نیست. ما اقدام به تقلید صدای کسانی که در خارج از کشور به چهره تبدیل شده بودند، کردیم و به یکباره صداهای مشابه ظهور کرد.

وی بابیان اینکه بخشی از علت انحطاط و سقوط موسیقی و عدم توجه به کلام، ریشه در این موضوع دارد، افزود: تفاوت موسیقی مبتذل داخلی با خارجی در پایین بودن رکاکت لفظ، پرخاشگر و معترض نبودن و موارد از این دست است.

کاکایی بیان کرد: امروز سرایندگان کلام، شاعران و تصنیف‌سرایان حرفه‌ای نیستند. آهنگسازان تلاش می‌کنند کلماتی را در موسیقی سوار کنند که فایده‌رسانی معنوی را از بین ببرد و تمرکز زیادی در ذهن ایجاد نکند.

این ترانه‌سرا با اشاره به رونق کار برخی از خوانندگانی که با هیچ‌یک از متدهای زیبایی‌شناسی آشنا نیستند، گفت: این دوره‌ها که محصول گسل‌های اجتماعی و انقراض مبانی زیبایی‌شناختی هستند، موقتی است.

کاکایی تصریح کرد: تغییر این شرایط امکان‌پذیر و منوط به این است که در کار کارشناسی حوزه موسیقی با اهالی آن مشورت شود.

بهجت تربتی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه در گلستان نیز در این محفل شعری، گفت: در ترانه‌ها بیشتر به موضوع حسی نویسی توجه می‌شود و به معنا و مفهوم، دقت کمتری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر در ترانه‌ها و شعر شاعران به‌خصوص شاعران جوان، توجه کافی به انسان و محیط واقعی زندگی دیده نمی‌شود و نمی‌توان به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کرد.

تربتی‌نژاد گفت: باید با ایجاد تغییر در فضای فرهنگی کشور، ذائقه مخاطبان شعر، ترانه و موسیقی را تغییر دهیم.

در ادامه به‌منظور تقدیر از زحمات «عبدالجبار کاکایی» در حوزه شعر و ترانه، تندیس رودکی به وی تقدیم شد.

اجرای شعر توسط شاعران دانشجو، مختار رنجیده یامچی و عبدالمالک خرمالی و دیگر شاعران مدعو محلی به زبان فارسی و ترکمنی و اجرای گروه موسیقی ترکمن از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

این محفل شعر و شاعری به همت جهاددانشگاهی واحد گلستان، در راستای نخستین جشنواره ملی شعر دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شد.

 


( ۱ )

نظر شما :