معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی مجری راه‌اندازی اندیشکده تعاون برای وزارت کار شد

۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۷ کد : ۳۹۱ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۵۵۲
تفاهم‌نامه راه‌اندازی اندیشکده تعاون بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به امضای مسوولان دو نهاد رسید.
معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی مجری راه‌اندازی اندیشکده تعاون برای وزارت کار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، تفاهم‌نامه راه‌اندازی اندیشکده تعاون ۲۶ آذرماه، با حضور کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران کل این وزارتخانه و عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در وزارت تعاون به امضا رسید.

در این مراسم محمدجعفر کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سخنانی با اشاره به این که امروز گام نخست راه‌اندازی پژوهشکده تعاون به عنوان اصلی‌ترین اتاق فکر بخش تعاون برداشته می‌شود، گفت: شرایط اقتصادی کشور ما را به سمت توجه بیشتر به تعاونی‌ها سوق می‌دهد. پس از انقلاب اسلامی، تعاونی‌ها رشد داشتند اما از اولویت‌های کشور محسوب نشدند.

وی ادامه داد: سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه و زنجیره‌سازی تعاونی‌ها و جذب سرمایه‌های خرد، مسوولیت ما را سنگین‌تر کرد و با جدیت بیشتری پیگیر این موضوع شدیم. تعاونی‌ها نه تنها می‌توانند اشتغال‌زایی کنند، بلکه منجر به توزیع عادلانه ثروت و توسعه رفاه اجتماعی نیز می‌شوند.

کبیری با تاکید بر این که حاکمیت باید نقش تسهیلگری داشته باشد نه مداخله مستقیم، گفت: اگر بخش خصوصی و مردمی در  حوزه اندیشکده‌ها نیز دخالت کنند، این بخش‌ها به انحراف کشیده نمی‌شوند.

وی ادامه داد: برای توسعه بخش تعاون نیازمند نقشه راه هستیم. همچنین باید ساختار و قوانین بخش تعاون بازبینی، بازخوانی و اولویت‌بندی شود چرا که امروز با قوانینی مواجه هستیم که معطل مانده و چون با واقعیات اقتصادی جامعه فاصله دارند، اجرایی نمی‌شوند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این که اگر مثلث دانشگاه و نخبگان، دولت و حاکمیت و ذی‌نفعان و تعاونی‌ها ایجاد و ارتباط قوی بین آنها برقرار شود، می‌توانیم با اولویت‌های به روز شده توسعه بخش تعاون را سرعت بخشیم، افزود: هدف از راه‌اندازی اندیشکده تعاون این است که مجموعه‌ای پژوهش‌های لازم را بر مبنای مساله‌محوری انجام دهد، چالش‌ها را بررسی کند و با کمک نخبگان و دانشگاهیان ضمن این که ما را رصد می‌کند، راه آسان‌تر و صحیح‌تر را به ما نشان دهد.

کبیری بر لزوم استفاده از تجارب جهانی نیز تاکید کرد و گفت: نیاز داریم با استفاده از الگوهای موفق جهانی، الگوی بومی‌شده برای کشور ارائه دهیم و آن را در عمل دنبال کنیم. اگر بتوانیم با کمک جهاددانشگاهی از ظرفیت پژوهشگاه‌ها، دانشگا‌ه‌های اقتصاد، نخبگان رشته‌های جامعه‌شناسی و رشته‌هایی که با محوریت تعاون در دانشگاه‌ها فعال هستند، مجموعه‌ای چابک به عنوان اندیشکده راه‌اندازی کنیم، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

در ادامه این مراسم، عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر توجه به سرمایه اجتماعی در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، گفت: باید به سمت برنامه‌های مشارکتی پیش رویم؛ ویژگی‌ معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی این است که در کنار انسجام و ساختار خوب داخلی خود با استفاده از ظرفیت‌های بالای خبرگزاری‌های ایکنا، ایسنا و مرکز افکارسنجی ایسپا، خیلی سریع به نبض جامعه دست یافته و نیازهای جامعه را شناسایی می‌کند.

وی ضمن معرفی مراکز رشد جهاددانشگاهی از جمله مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، گفت: پژوهش‌های متعددی در حوزه تعاون و تعاونی‌ها انجام شده است که باید کاربردی شوند.

در ادامه محمدجواد شوشتری رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، با اظهار امیدواری از این که با بهره‌گیری از قرآن و عترت، موضوع پیاده‌سازی دین در اداره جامعه را محقق کنیم، گفت: کار جهاددانشگاهی خرق عادت است و این نهاد انگیزه ایجاد فعالیت‌های جدید در حوزه‌های مختلف را دارد.

وی ادامه داد: ۴۱ سال از انقلاب گذشته است و باید بتوانیم در حوزه‌های مختلف حرف‌های جدید برای گفتن داشته باشیم. البته نگاه ما به تعاون فقط نگاه خدماتی و مصرفی نیست بلکه عمده نگاه ما توجه به بخش‌های مغفول مانده تعاون است.

رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور با اشاره به اجرای ۵۰ دوره آموزش قرآن ویژه دانشجویان از آمادگی این سازمان برای ارایه برنامه‌های ترویجی و توسعه آموزش قرآن در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن گفت و افزود: آماده کمک به اجرای برنامه‌های آموزش، تدبر و تفسیر قرآن در این وزارتخانه هستیم. همچنین در حال استفاده از شیوه‌های جدید آموزش قرآن از جمله استفاده از موبایل برای این آموزش‌ها هستیم.

در ادامه مراسم، زهرا نقی‌زاده رییس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان جهاددانشگاهی به ارایه طرح راه‌اندازی اندیشکده تعاون و اقدامات برنامه‌ریزی شده پرداخت.

در انتهای مراسم و پس از ارایه و بررسی پیشنهادهای مطرح، تفاهم‌نامه همکاری راه‌اندازی اندیشکده تعاون بین سیدمحمدجواد شوشتری رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و کبیری معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسید و مقرر شد تا پایان سال ۹۸، فاز اول آن اجرایی شود.


نظر شما :