تشریح روند نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا توسط سرپرست سازمان/ انجام ۱۲ موج نظرسنجی برای انتخابات مجلس

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۷ کد : ۶۸۸ اخبار فرهنگی
تعداد بازدید:۶۸۰
مهدی رفیعی، سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران از طرح‌های نظرسنجی این مرکز برای یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ایسپا در هر دوره انتخابات یک سری طرح های نظرسنجی پیرامون انتخابات با موضوعاتی چون آگاهی مردم از زمان انتخابات، میزان مشارکت، تمایل به جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، ملاک‌های مردم برای رأی دهی و اعتماد به سلامت انتخابات و مجریان آن را اجرا می کند.
تشریح روند نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا توسط سرپرست سازمان/ انجام ۱۲ موج نظرسنجی برای انتخابات مجلس

به گزارش روابط عمومی مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی، وی افزود: در انتخابات مجلس با توجه به تعدد افراد و کاندیداها و به تبع آن لیست‌هایی که در حوزه‌های مختلف ارایه می‌شوند انجام نظرسنجی ملی در ایسپا کمتر بوده و نظرسنجی‌های مربوط به انتخابات مجلس برخلاف نظرسنجی‌های ریاست جمهوری در سطح شهر تهران اجرا می‌شده تا بتوان مشارکت و رأی لیست‌های سیاسی را ارزیابی کرد ،اما امسال ایسپا علاوه بر نظرسنجی‌های شهر تهران، چند طرح ملی نیز اجرا کرده است.

رفیعی بیان کرد: در این دوره، از خرداد ۹۸ به صورت خویش‌فرمایی نظرسنجی‌های انتخاباتی شهر تهران در ۶ موج به صورت حضوری و در سطح میادین شروع شد. اولین نظرسنجی در اول خرداماه اجرا شده است و به ترتیب موج دوم نظرسنجی در اول شهریور، موج سوم در آذر ماه، موج چهارم در اواخر دی ماه و موج پنجم در نیمه بهمن ماه اجرا شده است. آخرین موج نظرسنجی انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز دیروز ۲۹ بهمن شروع شده و تا امروز پایان می یابد.

سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران افزود: علاوه بر نظرسنجی های حضوری شهر تهران، امسال ایسپا به سفارش وزارت کشور (مرکز مطالعات راهبردی و آموزش- روابط عمومی و ستاد انتخابات کشور) دو موج نظرسنجی ملی در ۳۱ استان کشور به شیوه مصاحبه حضوری اجرا کرده است. اولین موج با اندازه نمونه ۱۳۳۰۰ نفر  ۱۴تا ۱۷ بهمن اجرا شد و موج دوم نظرسنجی ملی نیز ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه با اندازه نمونه ۱۰۵۰۰ نفر اجرا شده است.

وی ادامه داد: همچنین دو موج نظرسنجی ملی به صورت تلفنی در برنامه نظرسنجی‌های انتخاباتی ایسپا بوده است. یک موج نظرسنجی تلفنی در نیمه دی ماه انجام شده و موج دوم نظرسنجی تلفنی ۳۰ بهمن و اول اسفند انجام خواهد شد.

رفیعی همچنین گفت: علاوه بر نظرسنجی هایی که گفته شد، کار جدیدی که ایسپا در این دوره انجام داده است اجرای نظرسنجی انتخابات به شیوه پانلی بوده است. در سال ۹۸ ایسپا یک گروه پانل راه اندازی کرده است که در حال حاضر ۱۰۵۰۰ نفر عضو دارد که از همه رده‌های سنی، جنسی و تحصیلی متفاوت در سراسر کشور عضو دارد و تعداد اعضای آن در سال آینده روند افزایشی خواهد داشت. اولین بهره برداری از گروه پانل ایسپا با موضوع انتخابات انجام شده است. موج اول آن در ۲۰ دی ماه اجرا شد که در روزهای ۲۱ و۲۳ بهمن ماه مجدد از همان افراد نظرسنجی انجام گرفته است.

وی در ادامه در راستای توضیح اهداف ایسپا در استفاده از گروه پانل برای نظرسنجی های انتخاباتی به این نکته اشاره کرد که اولین هدف ایسپا سنجش تغییرات تمایل مردم برای مشارکت در انتخابات بوده است و در مرحله بعد به دنبال اعتبار سنجی این موضوع بودیم که تا چه حد گروه پانل می تواند واقعیت جامعه را بازتاب دهد. با این تفاسیر گروه پانل در حال حاضر راه اندازی شده و امکان استفاده از آن در موضوعات مختلف وجود دارد.

به گفته رفیعی، در مجموع تا پایان این هفته (۲ اسفند) ایسپا ۱۲ موج نظرسنجی برای انتخابات مجلس انجام داده است.


( ۱ )

نظر شما :