برگزاری نشست تخصصی گفتگوی ادیان و مذاهب به مثابه راهبرد تقویت همبستگی ملی
محسن شه بخش سرپرست معاونت فرهنگی این واحد سازمانی گفت: در راستای اجرای برنامه های هماهنگ اندیشکده تحکیم انسجام اجتماعی، این نشست با حضور و سخنرانی مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری، دکتر خلیل حکیمی فر مدیرگروه فلسفه و ادیان دانشگاه سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام سیفایی مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان،عباس صفدری رئیس جهاددانشگاهی استان وهمچنین حضور پرشور دانشجویان اهل سنت و شیعه دانشگاه سیستان و بلوچستان در تالار معراج دانشگاه برگزار شد.
مولوی نذیر احمد سلامی، نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری در این جلسه گفت: اگر در مذاهب اسلامی اختلافاتی جزئی وجود دارد باید با گفت و گو و استفاده از اندیشه های همدیگر مشکل حل شود.
نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: در حال حاضر دنیای کفر در آرامش و آسایش است، ولی جهان اسلام درگیر است که پشت این درگیری ها دشمنان اسلام هستند به خصوص یهودی ها، امروز ما مسلمانان با وجود ارزش های که خداوند متعال به امت اسلامی داده مانند جغرافیای امت اسلامی، منابع، افراد خبره و نخبه اما مغلوب جهان کفر هستیم.
سلامی همچنین افزود: بدون شک وحدت و تقریب یک نیاز ضروری و یک اولویت در جهان اسلام است، با اینکه هنوز کمی و کاستی هایی وجود دارد که سبب شده وحدت عملی بدان شکل مطلوب حاصل نشود، اما زمینه آن بیش از گذشته تقویت شده است.
وی بیان کرد: وحدت امت اسلامی یک اصل اساسی و یکی از آموزه های قرآن و سنت رسول اکرم(ص) است.
سلامی گفت: آگاهی دادن نسبت به امت اسلامی و بیداری امت اسلامی بود که بعد از پیروزی انقلاب، در غرب آسیا و غرب آفریقا و شرق اوسط تحولاتی به وجود آورد. انقلاب هایی در این میان رخ داد که نتیجه بیداری اسلامی بود، اما خیلی به موفقیت نرسیدند به این دلیل که این تحولاتی که در چند کشور به وجود آمد، رهبر با کفایتی نداشت و نتوانستند به پیش بروند.
همچنین در ادامه حجت الاسلام سیفایی مدیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان افزود: مسئله انسجام اجتماعی و اسلامی در جامعه اسلامی مسئله ای است که در قرآن خیلی جدی هست.
وی بیان کرد: گفت و گو باید برای حل مسائل اختلافی نباشد برای فهم آن مسئله باشد و پرده از تصورات غلط بردارد، شیعه باید بفهمد اهل سنت در چند مسئله کوچک اختلاف دارید اما در بسیاری از مسائل اشتراک واقعی دارد.
سیفایی گفت: اساس گفت و گو باید برای توصیف منصفانه باشد، در عدم گفت و گو نیت ما غلبه نباشد ما خیلی وقت ها در مذهب مسئله مشترک داریم که عقلانیت مشترک و ادبیات مشترک تولید نکردیم اما تحققش در فضای گفت و گو نیازمند مجاهدت عقلانی است.
حجت الاسلام والمسلمین سیفایی با نقد پدیده نهاد زدگی در مسئله تقریب گفت: نهادهای تقریبی باید وسیله باشند نه هدف. ما نیازمند گفتمان مدیریت اختلاف برخاسته از قرآن هستیم.
در ادامه این جلسه، دکتر حکیمی فر مدیرگروه فلسفه و ادیان دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز گفت: برای این که بگوییم گفتگوی ادیان و مداهب چیست، نخست باید ببینیم گفتگو چه چیزی نیست. گفت و گو وسیله ای برای تغییر دین کسی یا نادید گرفتن تفاوت ها نیست. ، گفت و گو مذاکره نیست که بدنبال توافق باشیم. گفت و گو برای جدل و حمله به دیگران هم نیست. گفتگو مناظره هم نیست که برنده و بازنده داشته باشد. گفتگو مذاکره نیست که در آن دنبال توافق باشیم.
وی بیان کرد: هدف از گفت و گو ایجاد یک دین واحد و رسیدن به باور مشترک نیست. گفتگو یک مسئله صرف آکادمیک هم نیست. گفتگو جزو ساختار وجودی انسانها نه تنها برای رواداری بلکه برای شناخت و تجربه زندگی مشترک است برای انسانها بعنوان عناصری که دارای وابستگی متقابل هستند.
وی در ادامه گفت: گفتگو یک مهارت پیچیده بشری است. تفاوت انسان با حیوان از همین حا شروع می شود که انسان کلمه می داند و می تواند کلمه بیافریند. خلقت نیز با کلمه اتفاق می افتد و خدا با نام بردن هر چیزی می آفریند. تمام کتب مقدس آسمانی حاصل گفتگوی خدا با انسان است.
حکیمی اظهار کرد: زمانی گفتگو برای رسیدن به مدارا در یک جامعه متکثر بود اما تجربه نشان داد برای رسیدن به یک جامعه انسانی واقعی تحمل و رواداری کافی نیست. گر چه رواداری مقوله ارزشمندی است اما در این حالت تنها انسانها در امنیت بسر می برند و به یکدیگر آسیب وارد نمی کنند. اما در اینجا شناختی نسبت به یکدیگر اتفاق نمی افتد و جامعه مدارامحور در یک جهل و عدم شناخت نسبت به یکدیگر باقی می ماند و جامعه اجازه رشد و یادگیری پیدا نمی کند.
مدیرگروه فلسفه و ادیان دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: باید با استفاده از تجربیات بشری سازوکارهای لازم برای گفتگوی روشمند را پیدا کنیم. مهارت ها و فنون گفتگوی روشمند باید از مدارس ابتدایی تا انتهای دانشگاه آموزش داده شود و تمرین شود حکیمی خاطرنشان کرد: بعد از جنگ جهانی دوم اهمیت گفت و گو برای بشر آشکار شد و بیش از پیش نشان داد و در جهان غرب دیدند که برای صلح جهانی چاره ای جز گفت وگو نیست و از این طریق می توان به صلح جهانی رسید.


نظر شما :