ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی جهاددانشگاهی

۰۵ مرداد ۱۴۰۴ | ۱۵:۴۳ کد : ۲۴۶۶ اخبار فرهنگی جهاد دانشگاهی اخبار اسلایدی
تعداد بازدید:۴۹
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید در کانون تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی این نهاد قرار بگیرند، گفت: اگر می‌خواهیم فعالیت‌های فرهنگی اثرگذار، ماندگار و متناسب با نیاز جامعه داشته باشیم باید از نگاه و ظرفیت دانشجویان استفاده کنیم.
ضرورت بازتعریف نقش دانشجو در سیاست‌گذاری فرهنگی جهاددانشگاهی

دکتر محمود علیگو، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، صادق زینالی، مدیرکل راهبری امور فرهنگی و علیرضا سامانی، مدیرکل برنامه ریزی معاونت فرهنگی این نهاد، روز یکشنبه پنجم مردادماه با حضور در دفتر جهاددانشگاهی واحد البرز، با غلامرضا اسکندریان، رئیس این واحد و احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی آن دیدار و گفت‌وگو کردند.

علیگو، در این نشست با بیان اینکه نیروی انسانی به ویژه دانشجویان، اصلی‌ترین سرمایه جامعه هستند، گفت: ما باید از توان دانشجویان استفاده مضاعف کنیم و آن‌ها را به جایگاه اصلیشان یعنی گروه‌های مرجع جامعه بازگردانیم.

وی افزود: امروز دیگر جامعه نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی و آگاهی رشد کند. این آگاهی باید از دل دانشگاه‌ها و مراکز علمی استخراج و به جامعه تزریق شود. وظیفه ما به عنوان بخش فرهنگی جهادانشگاهی این است که این مسیر را هموار کنیم تا نسل جوان بتواند نقش موثر و سازنده خود را در جامعه ایفا کند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تاکید براینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر جایگاه دانشجویان در جامعه کمرنگ شده است، گفت: بازگرداندن این جایگاه به کمک برنامه‌ریزی‌های دقیق و استراتژیک یکی از اولویت‌های حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

وی توضیح داد: یکی از برنامه‌های محوری ما در این حوزه، دانشجویی شدن برنامه‌هاست. یعنی باید تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی متناسب با نیازها، خواسته‌ها و شرایط دانشجویان طراحی و اجرا شود. این یعنی همه فعالیت‌ها باید حول محور دانشجو بچرخند و ما باید به این گروه اهمیت ویژه دهیم.

علیگو با تأکید بر ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در سیستم فرهنگی، به نبود پیوست‌های جذب، نگهداشت، شبکه‌سازی و بهره‌مندی از ظرفیت دانشجویان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در برنامه‌های فرهنگی، نبود ساختارهای منسجم برای جذب و حفظ دانشجویان در برنامه‌هاست. بسیاری از برنامه‌ها صرفاً اجرا می‌شوند و بعد از پایان، پیگیری برای نگهداشت و شبکه‌سازی میان دانشجویان و بهره‌مندی مستمر از ظرفیت آنان وجود ندارد. ما نیازمند یک سیستم یکپارچه هستیم که بتواند این چهار مؤلفه را به طور مستمر دنبال کند و در کنار آن تعالی فرهنگی را نیز مدنظر قرار دهد. این پنج راهبرد، اساس برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دوره جدید است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی توضیح داد: مسابقات و جشنواره‌ها زمانی به موفقیت واقعی دست پیدا می‌کنند که اثرات فرهنگی آن‌ها ماندگار باشد. باید تلاش کنیم خروجی فعالیت‌ها به شکل محتواهای غنی، عمیق و اثرگذار تولید شود که بتواند پیام‌های فرهنگی را به درستی به مخاطبان منتقل کند. در این راستا، واحد هنری جهاد دانشگاهی با امکانات استودیویی پیشرفته و تخصصی، ظرفیت بسیار بالایی برای خلق محتواهای فرهنگی اصیل و ماندگار دارد که باید از این ظرفیت بیشترین بهره‌برداری صورت گیرد.

این مسئول در پایان به ظرفیت‌های مغفول‌مانده استان البرز اشاره کرد و گفت: استان البرز با داشتن استعدادها و پتانسیل‌های فراوان در حوزه فرهنگی، هنری و انسانی، یکی از ظرفیت‌های مهم کشور است که تا کنون به درستی شناخته نشده و مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است. ما در جهاد دانشگاهی به دنبال آن هستیم که این ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و با برنامه‌ریزی‌های هدفمند، آن‌ها را به عنوان فرصت‌های طلایی در توسعه فرهنگی کشور به کار بگیریم.

توانمندسازی از پژوهش تا آموزش؛ رویکرد جامع جهاددانشگاهی البرز

رئیس جهاددانشگاهی البرز با تاکید براینکه توانمندسازی نه تنها در حوزه پژوهش، بلکه در تمام ابعاد فرهنگی، آموزشی و خدمات تخصصی، محور اصلی فعالیت‌های این مجموعه است، گفت: این رویکرد جامع ضامن ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش و پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

اسکندریان، در این نشست با بیان اینکه توانمندسازی محور اصلی تمام فعالیت های این مجموعه است، گفت: ما توانمندسازی را نه‌تنها در سطح پژوهش، بلکه در تمام ابعاد فرهنگی، آموزشی و خدمات تخصصی دنبال می‌کنیم. در حوزه پژوهش، تمرکز ما بر توانمندسازی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های حاشیه‌ای است و پروژه‌هایی در این زمینه به مرحله اجرا رسیده‌اند.
 
وی افزود: در بخش آموزش نیز تلاش کرده‌ایم فرآیند توانمندسازی را از سنین پایین آغاز کنیم. جامعه هدف ما شامل گروه‌های سنی مختلف است و سعی کرده‌ایم متناسب با نیاز آموزش‌های عمومی، تخصصی و اشتغال‌محور به آنها ارائه دهیم.
 
اسکندریان با بیان اینکه تمرکز درآمدی جهاددانشگاهی البرز در سال‌های گذشته عمدتاً از محل آموزش‌های عمومی بوده است، گفت: از سال گذشته با هدف اثرگذاری بیشتر، رویکردمان را به سمت آموزش‌های تخصصی و مهارت‌محور سوق داده‌ایم. در حوزه زبان، که پیش‌تر ۹۰ درصد سبد آموزش را تشکیل می‌داد، سیاست‌گذاری جدید بر این اساس بنا شد که سالانه ۱۰ درصد از ظرفیت به آموزش‌های نو و متناسب با نیاز بازار کار اختصاص یابد.
 
این مسئول توضیح داد: حوزه‌هایی مانند آموزش پزشکی و دوره‌های اشتغال‌محور اکنون جایگاه پررنگ‌تری در برنامه‌های ما پیدا کرده‌. این تغییر رویکرد نه‌تنها به ارتقای کیفیت آموزش منجر شده، بلکه پاسخ به نیازهای واقعی جامعه و بازار را نیز ممکن کرده است.
 
رئیس جهاددانشگاهی البرز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پروژه‌های پژوهشی جاری این نهاد گفت: گروه‌های پژوهشی ما در حال بررسی و اجرای طرح‌هایی در زمینه ارتقای زیست‌پذیری اجتماعی هستند. گروه آسیب‌شناسی اجتماعی، منشأ و بروز آسیب‌ها در فضاهای شهری و اجتماعی را بررسی می‌کند و همزمان، گروه‌های علوم شناختی با تمرکز بر علوم اعصاب، در حال مطالعه و ارتقای کیفیت تعامل و کنشگری شهروندان هستند.
 
وی در ادامه گفت: جهاددانشگاهی البرز در کنار فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی، به توسعه خدمات تخصصی نیز توجه جدی دارد. یکی از مراکز مرکز مشاوره این نهاد است. این مرکز توانسته است با ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای، مخاطبان خاص خود را جذب کند. همچنین، نمایندگی بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی البرز نیز با عملکرد مطلوب خود در زمره پنج مرکز برتر کشور قرار گرفته است.
 
رئیس جهاددانشگاهی البرز توضیح داد: متأسفانه هنوز بسیاری از نهادها و حتی جامعه دانشگاهی از ظرفیت‌های واقعی جهاددانشگاهی اطلاعی ندارند. واقعیت این است که فعالیت‌های جهاددانشگاهی محدود به چند پروژه آموزشی نیست. ما به‌صورت تخصصی در حال کار روی موضوعاتی مانند تعامل دانشگاه و صنعت، کاربست پایان‌نامه‌ها در حل مسائل اجرایی و پیوند میان دانش و مهارت هستیم.
 
این مسئول در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره امیرکبیر گفت: طی چهار سال گذشته، این جشنواره به بستری برای شناسایی و حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی تبدیل شده است. سال گذشته، با مشارکت ۹۲ دستگاه اجرایی و ۷۰ دانشگاه، پایان‌نامه‌های متعددی بررسی و پس از داوری برگزیدگان معرفی شدند.
 
به گزارش ایکنا، اسکندریان در پایان خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌های مالی و منابع، تلاش کرده‌ایم که پروژه‌های مهمی را پیش ببریم اما استمرار و توسعه چنین پروژه‌هایی بدون حمایت مالی و معنوی مناسب امکان‌پذیر نیست. جهاددانشگاهی البرز به عنوان نهادی دانش‌بنیان و متکی بر تخصص‌های میان‌رشته‌ای، آماده همکاری و اجرای طرح‌های کاربردی است اما نیازمند همراهی و پشتیبانی از سوی دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و جامعه علمی کشور است.


نظر شما :