دستاوردهای فرهنگی جهاددانشگاهی در یک نگاه/ از تولید محتوای متنوع تا جریانسازی فرهنگی در دانشگاهها

در پرتو روحیه جهادی، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی در سالی که گذشت، گامهای مؤثری در جهت ارتقاء فعالیتهای فرهنگی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور برداشته است. این معاونت با تمرکز بر تقویت زیرساختهای فرهنگی، توسعه تعاملات درونسازمانی و برونسازمانی، و توانمندسازی فکری، فرهنگی و مهارتی دانشجویان، مجموعهای از اقدامات شاخص را در سطح ملی و منطقهای به انجام رسانده است.
زیرساختسازی در نظام برنامهریزی فرهنگی
یکی از مهمترین دستاوردهای معاونت فرهنگی در این بازه، تدوین و اجرای مجموعهای از اسناد و نظامنامههای راهبردی نظیر نظامنامه پیوست فرهنگی و اجتماعی، شاخصهای انتخاب مدیران فرهنگی، شناسنامه طرحهای فرهنگی و همچنین اجرای طرح اطلس فرهنگی جهاددانشگاهی بوده است. این اقدامات زمینهساز انسجامبخشی به فعالیتهای فرهنگی در سطح ستاد و واحدهای استانی شدند.
همچنین، شکلگیری کارگروههای تخصصی، ایجاد شورای هماهنگی فرهنگی پژوهشگاهها، تحلیل محتوای بیانات رهبری در خصوص دانشگاه اسلامی و مطالعه سبک زندگی دانشجویان غرب کشور از جمله اقدامات پژوهشی شاخص در این حوزه به شمار میروند.
تعاملات گسترده برونسازمانی
در راستای گسترش دامنه فعالیتهای فرهنگی و افزایش اثربخشی آن، این معاونت با نهادهای مهمی از جمله وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاهها، تفاهمنامههای همکاری متعددی منعقد کرده است. همچنین، نقشآفرینی جهاددانشگاهی در شوراهای تخصصی و ملی چون شورای فرهنگ عمومی، شورای عالی هنر، ستاد ترویج مطالعه مفید و کمیسیون ساماندهی مد و لباس، از دیگر ابعاد تعاملات برونسازمانی این معاونت محسوب میشود.
برنامههای ملی و دانشجویی
معاونت فرهنگی با هدف ارتقاء هویت دینی و ملی دانشجویان، بیش از ۲۰ رویداد ملی و تخصصی را طراحی و اجرا کرده است که از آن جمله میتوان به جشنواره کتاب سال دانشجویی، مسابقات مناظره ملی دانشجویان، سوگوارههای عاشورایی، جشنوارههای اقوام و مفاخر و همچنین نشستهای فکری و فرهنگی با محوریت آشنایی با نظام سلطه و شناخت غرب اشاره کرد.
برگزاری برنامههای ملی هماهنگ نظیر اردوهای فرهنگی، باشگاههای مطالعه، کرسیهای قرآنی، مسابقات علمی-فرهنگی و رویدادهای تقدیر از مفاخر قرآنی نیز توانست ضمن توسعه مشارکت دانشجویی، بستر مناسب برای گفتمانسازی فرهنگی در دانشگاهها فراهم آورد.
تقویت تعامل درونسازمانی
معاونت فرهنگی در سال گذشته با برگزاری بیش از ۵۰ جلسه تخصصی شامل شورای هماهنگی فرهنگی، هیأتهای مدیره خبرگزاریها و مؤسسات فرهنگی وابسته، و همچنین بازدیدهای میدانی از واحدها و سازمانها، تلاش کرده تا همافزایی و انسجام درونسازمانی را تقویت کند. ابلاغ سیاستهای فرهنگی سال ۱۴۰۳ به واحدها و پیگیری اجرای آنها، از جمله اقدامات این حوزه بوده است.
استخراج نظام مسائل و تعیین اولویتها
در فرآیند تعیین اولویتهای معاونت فرهنگی در سال ۱۴۰۳، اسناد و دادههای مختلفی مورد تحلیل قرار گرفت که بر این اساس، دو دسته اولویت کلیدی تعریف شد:
الف) اولویتهای سیاستی:
توانمندسازی فکری، فرهنگی و مهارتی دانشجویان
تقویت تعاملات درونسازمانی و برونسازمانی
دانشجومحوری و ارتقاء نقش کنشگری دانشجویان
توجه ویژه به خانواده جهادگران
تمرکز بر صنایع خلاق و نرم فرهنگی
ب) اولویتهای موضوعی:
ترویج فرهنگ کار، تولید و نوآوری
سبک زندگی، خانواده و زیست عفیفانه
خودباوری، وطندوستی و امیدآفرینی
مقاومت، استکبارستیزی و هویت ملی
قانونمداری و مسئولیتپذیری اجتماعی
همچنین، بهمنظور سیاستگذاری مبتنی بر پژوهش، اولویتهای مطالعاتی نیز در محورهایی چون فرهنگ دانشگاهی، سبک زندگی، مقاومت فرهنگی و قانونمداری تعریف شد.
پایش فرهنگی- اجتماعی دانشجویان؛ ضرورت شناخت نسل تحولساز
دانشگاه بهعنوان یکی از نهادهای مؤثر در تربیت نسل آینده، هم بر تحولات جامعه اثرگذار است و هم از آن تأثیر میپذیرد. درک ارزشها، نگرشها، گرایشها و نیازهای فرهنگی نسل دانشجو، شرط لازم برای سیاستگذاری کارآمد فرهنگی در محیط دانشگاه است.
در همین راستا، معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، طرح ملی «پایش وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان» را به اجرا درآورده است. این مطالعه در محورهایی همچون دینداری، سبک زندگی، اعتماد اجتماعی، نگرش به مهاجرت و پوشش به ارزیابی فاصله جامعه دانشجویی از الگوهای مطلوب نظام فرهنگی کشور میپردازد.
روایت پیشرفت و مدیریت جهادی؛ فرهنگسازی از مسیر تجربههای موفق
معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی با بهرهگیری از ظرفیتهای ملی این نهاد، گامی مهم در بازنمایی دستاوردهای فناورانه و پژوهشی جهاددانشگاهی در قالب روایتی فرهنگی و الهامبخش برداشته است. این اقدام، با هدف فرهنگسازی پیشرفت و ترویج مدیریت جهادی، در قالب یک بسته رسانهای و آموزشی با عنوان «روایت پیشرفت» شکل گرفته است.
در این بسته، ۱۴ عنوان دوره فرهنگی با محوریت تجربیات موفق جهادگران و پژوهشگران در عرصههای فناوری، زیستفناوری، داروسازی، مهندسی، پزشکی و... طراحی شده که هرکدام روایتگر یکی از دستاوردهای بزرگ جهاددانشگاهی در مسیر عبور از چالشها و تحقق خودکفایی ملی هستند. این دورهها نهتنها به عنوان ابزار آموزشی بلکه بهعنوان الگوهای الهامبخش در مدیریت علمی و فناورانه قابل ارائهاند.
نمونههایی از این دورهها شامل:
«از مزرعه تا داروخانه» (تولید داروهای گیاهی)
«از تحریم تا تعبیر یک رؤیا» (توسعه متههای حفاری)
«صدای انقلاب بر امواج فناوری» (طراحی فرستندههای رادیویی)
«رانش امید» (ساخت سیستم رانش قطار ملی)
«پایان ناامیدی» (درمان ناباروری)
این مجموعه، تجربه جهادی در عبور از موانع را به گفتمان فرهنگی تبدیل کرده و زمینهساز ترویج فرهنگ خودباوری و نوآوری در میان نسل جوان خواهد بود.
اطلس فرهنگی و دادهنمای فرهنگی؛ ابزاری برای رصد، تحلیل و ارتقاء
با هدف ایجاد بانک اطلاعاتی یکپارچه، سامانه اطلس فرهنگی جهاددانشگاهی در سال ۱۴۰۳ راهاندازی شد. این سامانه با پوشش ۱۲ محور کلیدی شامل اخبار استانی، رویدادها، منابع انسانی، طرحهای مطالعاتی، کانونهای دانشجویی، فضای فیزیکی و...، تصویر جامعی از وضعیت فرهنگی جهاددانشگاهی در سطح ملی ارائه میدهد.
در کنار آن، دادهنمای فرهنگی نیز به عنوان یک کتابچه جامع و مستند، بهصورت دورهای منتشر میشود. این کتابچه با تکیه بر دادههای اطلس، امکان مقایسه عملکرد واحدها، شناسایی نقاط قوت و ضعف و تسهیل تصمیمگیری راهبردی مدیران فرهنگی را فراهم کرده است.
تدوین پیشنویس نظامنامه پیوست فرهنگی و اجتماعی
در پاسخ به ضرورت حضور فعال فرهنگ در تمامی عرصههای سیاستگذاری، عمرانی، اقتصادی و اجتماعی، پیشنویس نظامنامه پیوست فرهنگی و اجتماعی جهاددانشگاهی تدوین شد. این نظامنامه، نگاهی راهبردی به کنترل اثرات فرهنگی پروژههای کلان و تضمین همراستایی سیاستها با ارزشهای اسلامی و انقلابی دارد.
این اقدام با هدف تبدیل فرهنگ به محور قدرت نرم جمهوری اسلامی و تضمین کنترل فرهنگی تصمیمات اقتصادی و عمرانی، گامی مهم در تحقق تمدن نوین اسلامی محسوب میشود.
بازنگری در اهداف برنامه هفتم توسعه جهاددانشگاهی
در سال ۱۴۰۳، امکان بازنگری و ثبت هدفمند برنامهها و بودجه اقدامات واحدهای جهاددانشگاهی در سامانه یکپارچه برنامه و بودجه فراهم شد. این قابلیت، زمینهای برای تدوین برنامه عملیاتی سالانه، ارزیابی دقیقتر عملکرد واحدها و تطابق بهتر با اهداف کلان توسعهای جهاددانشگاهی به شمار میآید.
پنجره واحد فرهنگی؛ یکپارچهسازی سامانهها برای ارتقاء بهرهوری
با طراحی پنجره واحد فرهنگی جهاددانشگاهی، تمامی سامانهها، خدمات و اطلاعات فرهنگی این نهاد در یک پلتفرم متمرکز گردآوری شده است. این پنجره با هدف ارتقاء شفافیت، تسهیل دسترسی و افزایش هماهنگی بین بخشهای مختلف فرهنگی راهاندازی شده و به عنوان ابزار اصلی برای مدیریت یکپارچه فرهنگی به کار گرفته میشود.
تدوین مجلد جریان اصلی و ارتقاء انسجام راهبردی فرهنگی
با هدف معرفی الگوی فرهنگی جهاددانشگاهی و ارائه شناسنامه طرحهای شاخص، مجلد «جریان اصلی» تدوین و منتشر شد. این مجلد بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر ماندگاری جهاددانشگاهی در جریان اصلی فرهنگی دانشگاهها، محتوایی راهبردی برای همافزایی با سایر نهادهای دانشگاهی فراهم آورده است.
برگزاری دورههای دانشافزایی فرهنگی (ویژه اعضای هیأت علمی جهاددانشگاهی)
مواجهه ایران و جهان اسلام با غرب
مهارتهای فهم مسائل سیاسی و اجتماعی
شناخت واقعیات نظام سلطه
مهارت کاربست هوش مصنوعی در آموزش
شناخت واقعیات سیاسی و اجتماعی آمریکا
برنامههای ویژه جهادگران و خانواده
دفتر امور فرهنگی جهادگران به منظور برنامهریزی، یکپارچهسازی و ارتقای برنامههای فرهنگیـ آموزشی ویژه جهادگران و خانواده آنها با هدف ارائه خدمات تخصصی و برگزاری برنامههای فرهنگی به منظور بسترسازی برای توسعه مشارکت فردی، خانوادگی و اجتماعی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی تشکیل گردید.
فعالیت های مربوط به جهادگران و خانواده آنها در دو سطح ملی-منطقهای و در بخش استانی با اختصاص 25 درصد از بودجه فرهنگی به جهادگران و خانواده برنامه ریزی و اجرا میگردد.
- چهارمین ضیافت قرآنی معراج
- مسابقه هنری استعداد یابی ذوقی نو
- دوره روخوانی و روان خوانی قرآن کریم
- جشن خانوادگی تبسم
- مسابقه هنری امام سوم
- پویش به عشق مهدی
-پویش غزل خوانی یلدا
- جشن ولادت حضرت زهرا(س) (مشارکت در برگزاری)
- پویش هم خوانی سرود ایران
- جشن جناب سرباز (مشارکت در برگزاری)
- مسابقه بزرگ بهاران
- نیازسنجی و نظرسنجی با موضوع جهادگران و خانواده محترمشان در اجرای برنامهها
- جشنواره تا بالندگی
- شبکه سازی از توانمندیهای فرزندان جهادگران با رویکرد هنری
- مسابقه کتابخوانی چراغ مصطفوی
- سوگواره «رفیقم حسین»
طرحهای فرهنگی مصوب معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی
با هدف ساماندهی و اثربخشی هرچه بیشتر فعالیتهای فرهنگی در سطح واحدهای جهاددانشگاهی، مجموعهای از برنامههای فرهنگی در سه سطح «ملی متمرکز»، «ملی هماهنگ» و «منطقهای» طراحی و اجرا شد. این برنامهها در راستای تقویت هویت فرهنگی دانشجویان، گسترش مشارکت اجتماعی، بازنمایی دستاوردهای فرهنگی جهادگران و تقویت نقش دانشگاه در تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور برنامهریزی شدهاند.
الف) طرحهای ملی متمرکز
در سال ۱۴۰۳، چندین طرح ملی با مدیریت و اجرای متمرکز از سوی واحدهای معین، در سطح کشور برگزار شد. این طرحها عبارتند از:
چهاردهمین دوره آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران توسط سازمان جهاددانشگاهی تهران
بیستودومین جشنواره ملی پایاننامه سال دانشجویی
سیودومین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی
(هر دو جشنواره توسط سازمان ترویج مطالعه و نشر برگزار شدند)
هفتمین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان – جهاددانشگاهی واحد زنجان
پنجمین جشنواره دانشجویی شعر باران – جهاددانشگاهی واحد فارس
سیزدهمین سوگواره فرهنگی هنری محرم محرم – جهاددانشگاهی واحد لرستان
پنجمین جشنواره علمی، فرهنگی، هنری اقوام ایرانزمین- جهاددانشگاهی واحد لرستان
اختتامیه سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران- سازمان دانشجویان
هشتمین جشنواره فرهنگی رویش- با محوریت مشارکت تشکلهای فرهنگی دانشجویی
ب) طرحهای ملی هماهنگ
در قالب طرحهای ملی هماهنگ، برنامههایی با محتوای مشترک اما با مشارکت و اجرای همزمان در چندین واحد در سراسر کشور برگزار شد. این طرحها با هدف انسجامبخشی به فعالیتهای فرهنگی جهاددانشگاهی و تقویت همکاری بین واحدی طراحی شدند:
هفتمین جشنواره ملی رویش (برگزاری در واحدهای مختلف با همکاری سازمان دانشجویان)
مرحله استانی سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران (در بیش از ۲۰ واحد)
برگزاری دو دوره مسابقات ملی ارائه سهدقیقهای «سدید»
پویش ملی به عشق مهدی- در ایام نیمه شعبان با حضور واحدهای سراسر کشور
سوگواره «رفیقم حسین»- فعالیتهای فرهنگی هنری در ماه محرم
پویش سرود ایران (همخوانی سرود ملی توسط دانشجویان و فرزندان جهادگران)
پویش غزلخوانی یلدا- مشارکت فرهنگی هنری در شب یلدا
مسابقه کتابخوانی چراغ مصطفوی- با محوریت سیره پیامبر اعظم (ص)
پویشهای مجازی و فرهنگی در مناسبتهای ملی و مذهبی همچون ولادت حضرت زهرا (س)، دهه فجر، عید نوروز و…
این برنامهها در بستر فضای حضوری و مجازی و با مشارکت گسترده دانشجویان و جهادگران برگزار شد.
ج) طرحهای منطقهای
بر اساس سیاست تمرکززدایی و توجه به مزیتهای بومی و منطقهای، تعدادی از واحدها طرحهایی خاص با توجه به ظرفیتها و نیازهای فرهنگی استان خود اجرا کردند. این طرحها عبارتند از:
جشنواره تا بالندگی- ویژه فرزندان جهادگران با رویکرد توسعه مهارتهای هنری
جشن خانوادگی تبسم- در استانهای مختلف برای خانوادههای جهادگران
مسابقه هنری ذوقی نو- در زمینه شناسایی استعدادهای هنری
جشنواره بزرگ بهاران- ویژه نوروز با مشارکت واحدهای فرهنگی استانی
شبکهسازی از توانمندیهای فرزندان جهادگران-با تمرکز بر آموزش و مهارتآموزی
چهارمین ضیافت قرآنی معراج- استانهای معین در حوزه قرآنی
دورههای آموزشی قرآن کریم (روخوانی، روانخوانی، صوت و لحن)
برگزاری جشنها و سوگوارههای فرهنگی محلی متناسب با مناسبتهای مذهبی و ملی
مسابقات استانی امام سوم، و سوگوارههای عاشورایی بومی
برگزاری نشستها و کارگاههای مهارتی در حوزه مسئولیت اجتماعی و فرهنگ دانشگاهی
همچنین، دفتر امور فرهنگی جهادگران با اختصاص ۲۵٪ از بودجه فرهنگی به حوزه خانواده جهادگران، اجرای این برنامهها را در سطوح ملی و استانی ساماندهی کرده است.
نگاهی به عملکر سازمان های فرهنگی
سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاددانشگاهی در سال جاری با چاپ ۷۵۰ اثر علمی و فرهنگی، تولید انواع محتوای دیجیتال و برگزاری رویدادهای متعدد فرهنگی و علمی از جمله جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، مسابقات ملی مناظره و طرحهای باشگاههای مطالعه فعالیت چشمگیری داشته است. این سازمان همچنین در زمینه عرضه و توزیع کتاب، همکاری با ناشران و حضور در نمایشگاههای کتاب داخلی و بینالمللی فعال بوده است.
سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی با برگزاری سیزدهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران، مناظرات اساتید و نخبگان دانشگاهی، طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» و نکوداشت مفاخر و شهدای دانشجو، برنامههای متنوع فرهنگی و تربیتی را پیگیری کرده است. همچنین افتتاح باشگاه مناظره ایران، برگزاری اولین دوره مسابقات بینالمللی مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی و چاپ و انتشار چندین کتاب و نشریه تخصصی از دیگر اقدامات مهم این سازمان بوده است.
مرکز محیط زیست و دبیرخانه شهدای دانشجو، با اجرای مراسم کاشت نهال به یاد شهدای دانشجو و جهاددانشگاهی، ضمن حفظ یاد و خاطره شهدا، به توسعه فرهنگ محیط زیستی پرداختهاند.
مؤسسه قرضالحسنه دانشجویان ایران (ایسفا) نیز با برگزاری جلسات متعدد، تجهیز منابع مالی و همکاری با معاونتهای جهاددانشگاهی، خدمات رفاهی، حمایتی و اعتباری ویژهای به خانوادههای جهادگران ارائه کرده و برنامههای راهبردی خود را در حوزه ازدواج، پژوهش و اشتغال تدوین کرده است.
گزارش فعالیتهای فرهنگی واحدهای جهاددانشگاهی در جریان جنگ ۱۲ روزه
در پی تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به کشور عزیزمان ایران و آغاز جنگ ۱۲ روزه، واحدهای مختلف جهاددانشگاهی با رویکرد فرهنگی، جهادی و تبیینی، به سرعت و با درک شرایط خاص، مجموعهای از برنامهها، نشستها، پویشها و تولیدات فرهنگی را در سطح ملی و استانی طراحی و اجرا کردند. این اقدامات با هدف تقویت روحیه ملی، تبیین صحیح رویدادها، بازنمایی نقش مقاومت و نیز پیوند رویدادهای جاری با فرهنگ عاشورایی و مفاهیم بلند ایثار و پایداری صورت پذیرفت.
در همین راستا، سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با همکاری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و واحدهای استانی، پویش ملی «سوغات اربعین» را با تمرکز بر مفاهیم اربعین، مقاومت و فرهنگ مشارکت مردمی به اجرا درآورد.
واحد گلستان سه پویش مهم را برگزار کرد؛ پویش دانشجویی «فاتحان صادق» با مضمون استقامت و پیروزی، پویش «ما همه سحر امامی هستیم» با محوریت حمایت از قربانیان جنگ و همدلی ملی، و فراخوان مردمی «سفیران نجات» با هدف تقویت مشارکت عمومی و کمک به مناطق آسیبدیده.
واحد چهارمحال و بختیاری نیز با محوریت قرآنمحوری در روایت مقاومت، پویشهایی چون «قرائت سوره نصر» و «قرائت سوره فتح» را به همراه طرح احوالپرسی در ایام بحران و پس از آن اجرا کرد. همچنین نشستی تخصصی با عنوان «جنگ روایتها» با تمرکز بر پیوند جنگ ۱۲ روزه و فرهنگ اربعین حسینی برگزار نمود.
در واحد زنجان، پویش دو بیتینویسی «و خداوند فرستاد ابابیلش را» و پویش داستاننویسی «وطن من» با هدف پاسخ فرهنگی به تجاوز رژیم صهیونیستی و تقویت هویت ملی اجرا شد.
واحد امیرکبیر نیز پویش دانشجویی «همه با هم زیر یک پرچم» را برای ترویج روحیه میهندوستی و وحدت در فضای دانشگاهی به اجرا گذاشت.
واحد خراسان جنوبی در پویش «وقت جهاد ماست» با مشارکت در مراسم تشییع شهدای اقتدار جنگ ۱۲ روزه، نمایش پررنگی از پیوند جهاد فرهنگی و اجتماعی را به تصویر کشید.
واحد کرمانشاه با پویش «تا پای جان برای ایران» و طراحی اینفوگرافیهای اطلاعرسانی در شرایط بحران، نقش روشنگرانهای در ارتقای آگاهی عمومی ایفا کرد.
واحد البرز با پویش ادبی و هنری «آیین ققنوس» و واحد همدان با پویش «به نام وطن؛ سرود زندگی» و برگزاری نشست «تابآوری اجتماعی در روزهای پساجنگ» به ابعاد هنری و روانی بحران پرداختند.
در ادامه این فعالیتها، جهاددانشگاهی صنعتی شریف همایش بینالمللی «الهیات اربعین» را برگزار کرد که رویکردی علمی، مفهومی و پیوندی میان فرهنگ عاشورا و مقاومت امروز داشت.
واحد قم نیز سلسله نشستهای «جنگ روایتها» را با تمرکز بر شناخت فضای رسانهای و جنگ نرم برگزار کرد و واحد آذربایجان شرقی با نشست «رسانهها در جنگ؛ واقعیت یا روایت؟» به تحلیل نقش رسانه در عملیات روانی پرداخت. این واحد همچنین برنامهای با عنوان «توانمندسازی زنان، بازسازی اجتماعی و ارتقای سلامت روان در فضای پساجنگ» برگزار کرد.
در واحد علوم پزشکی شهید بهشتی، بیانیهای توسط کانون بینالملل سازمان دانشجویان به زبان عربی در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی منتشر شد که بازتاب قابل توجهی در رسانههای منطقهای داشت.
واحد لرستان نیز با اجرای مجموعهای از برنامههای متنوع شامل «سوگواره شهدای جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی»، «مراسم تکریم خانوادههای معظم شهدا»، نشستهای تبیینی با موضوعات مرتبط با ابعاد سیاسی، اجتماعی و نظامی جنگ، راهاندازی «قرارگاه جهاد فرهنگی» و برگزاری وبینار کشوری با محوریت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی، حضوری فعال و سازمانیافته در صحنه فرهنگی کشور داشت.
نظر شما :